|
|
|
|
PÄP616 Utvecklingssamtal/Föräldrasamverkan 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / VT-99 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Annika Strömqvist Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-02-12. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande. MÅL Efter avslutad kurs ska den studerande ha kunskaper om elevers, föräldrars och lärares makt och inflytande, samt ha medvetenhet om kommunikationens betydelse och ha handlingsberedskap för att genom utvecklingssamtal främja elevernas kunskapsmässiga och sociala utveckling. INNEHÅLL - kommunikationsteorier - kommunikationsprocesser - utvecklings-, kris- och konfliktsamtal - grupper och grupprocesser - etikens grunder - värden och normer UNDERVISNING Kursen organiseras som distansundervisning med fördröjd studietakt. Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet samt tillfälle till färdighetsträning. Detta innebär att deltagande i undervisningen är obligatoriskt. Ljud- och videoinspelningar kommer att användas. Kursen ska utmärkas av ett problemorienterat arbetssätt. I kursen ingår en fördjupningsuppgift. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Samtal och samverkan | 10.0poäng |
LITTERATUR Ahrenfelt, B & Berner, R (1992). Konflikthanteringsboken. Malmö: Almqvist & Wiksell. ISBN 91-23-01450-4. Bengtsson & Svensson (1992). Ansvar och sekretess inom skola och barnomsorg. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Collste, G (1996). Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3. Flising, L (1996). Föräldrakontakt. En bok om att skapa, behålla och utveckla ett gott föräldrasamarbete. Stockholm: Informationsförlaget. ISBN 91-7736-351-5. Granér, R. (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4. Lindh, G., & Lisper, H-O. (1990). Samtal för förändring. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30091-3. Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (1994). Kommunikation. Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-31362-4. En av följande böcker: Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Lund: Natur och Kultur. ISBN 91-27-04107-7. Ellmin, R (1995). Utvecklingssamtal i skolan. En levande dialog. Göteborg: Förlagshuset Gothia. ISBN 91-526-2324-6. Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala. Kristianstad: Rabén & Sjögren. ISBN 91-518-2805-7. Nytell, H (1996). Samtal för utveckling i skolan. Göteborg: Förlagshuset Gothia. ISBN 91-7205-047-0. Sellerfors, E. (1990). Föräldrasamtal. Samtalsmetodik med exempel från barnomsorgen. Lund: Studentlitteratur. Dessutom tillkommer ca 200 sidor med anknytning till kursinnehållet i samråd med kursledaren. Stencilmaterial. REFERENSLITTERATUR Colnerud, G (1995). Etik och praktik i läraryrket - En empirisk studie av lärares yrkesetiska konflikter i grundskolan. HLS Förlag. Dyregrov, A (1995). Sorg och omsorg. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-48991-9. Ellmin, R. (1985). Att hantera konflikter i skolan. Lund: Utbildningsförlaget. Engqvist, A. (1990). Utvecklingssamtal som förändringsinstrument. Teoretisk och empirisk analys. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Ferm, C. (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag. Grandelius, B (1996). Samtalsmetodik i förskolan. Stockholm: Förskolans Förlag. ISBN 91-7091-0707. Granér, R. (1991). Arbetsgruppen, den professionella gruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. Green, J. Etik i pedagogens vardag. Malmö: Liber. Handal, G., & Lauvås, P. (1992). En strategi för handledning - på egna villkor. Lund: Studentlitteratur. Hedin, C (1993). Etikens grunder. HLS Förlag. Holm, U. (1987). Empati. Lund: Natur och Kultur. Hägg, K (1997). Professionell vägledning - med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00235-1. Kihlbaum Larsson, A (1995). Utvecklingssamtal i skolan. Stockholm: Liber. Kimber, B (1993). Att stå ut med busungar eller Boken som lockar fram kraften hos de vuxna. Solna: Ekelunds Förlag AB. IDNR 917724502. Kimber, B (1995). Känn dig som lärare. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-625-X. Kimber, B (1996). Möte med möjligheter. Handbok i utvecklingssamtal. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-915-1. Lagerheim, B. (1988). Att utvecklas med handikapp. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Larsson-Swärd, G (1995). Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-48351-1. Lund, K., & Nilsson, N-E. (1992). Mer än en kvart om året. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (1988). Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Revans, R.W. ABC om Action Learning. Lund: Studentlitteratur. Rogers, C.R. (1976). Om att själv få styra sitt sökande efter kunskap. Stockholm: Wahlström & Widstrand. Salomon, B. (1978). Sam-tal. Liten handbok. Stockholm: Esselte Studium. Skolverket (1995). Utvecklingssamtal en mötesplats för elev-föräldrar-lärare. Stockholm: Liber Distribution best.nr. 95:1 78. Strömqvist, S., & Strömqvist, G. (1989). Samtal som arbetsform. Lund: Studentlitteratur. Sundberg, L (1994). Samtal i skolan. En bok om samtalsarbete för personal i skolan. Falköping: Ekelunds Förlag AB Wiking, B (1991). Bråkiga barn. Praktisk psykologi för pedagoger i förskola och skola. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN 91-634-0261-0. Ylander. (1987). Makt och rädsla. Lund: Natur och Kultur. ÖVRIGT RESURSER: Ped/Met 9p, Sa 1p. Kontaktperson: Annika Strömqvist |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |