Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP615 Utvärdering av pedagogisk verksamhet 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-98

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-02-14.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha grundläggande kunskaper om utvärdering i teori och praktik.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Vetenskapsteoretiska grunder, 3p Vetenskapsbegreppet Olika vetenskapsteoretiska skolor Kvantitativa och kvalitativa ansatser Informationsinhämtande metoder MOMENT 2. Utvärdering, 3p Utvärderingsbegreppet Olika utvärderingsmodeller Aktuella utvärderingsarbeten av pedagogisk verksamhet Utvärderingen i praxis MOMENT 3. Eget utvärderingsarbete, 4p Planera, genomföra och rapportera eget utvärderingsarbete

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Detta förutsätter aktivt deltagande i undervisningen. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Granskning av den skriftliga rapporten i moment tre sker vid ett seminarium där opponent/respondent modellen tillämpas.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Eget utvärderingsarbete 4.0poäng
Utvärdering 3.0poäng
Vetenskapsteoretiska grunder 3.0poäng

LITTERATUR
* Moment 1 Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Starrin m fl. (1991). Från upptäckt till presentation. Studentlitteratur. Thuren, T. (1991).Vetenskaplig teori för nybörjare. Runa förlag. * Moment 2 Ekholm, M., & Lander, R. (1993). Utvärderingspraktikan. Liber. Elliot, J. (1991). Action Research for Educational Change. Philadelphia: Open University Press. Franke-Wiberg, S. (1990). En strategi för utvärdering och lokal utveckling av utbildningskvalitet. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet. Rubenstein Reich, L & Wésen, B. (1992). Utveckla mera! Studentlitteratur. Tiller, T. (1993).Vurder selv. Universitetsförlaget. Utöver ovanstående litteratur tillkommer vetenskapliga rapporter och artiklar inom de olika momenten.

Kontaktperson: Kjell Johansson

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28