Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP612 Pedagogik B 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-98
/ VT-99

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Steffan Lind Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-06-11.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogik A eller motsvarande

MÅL
Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Forskningsprocessen, 4 poäng. Denna kurs är inriktad mot pedagogisk vetenskaplig verksamhet och med tonvikt på dess uppgift att förklara och förstå den pedagogiska praktiken. Förutom fortsatt fördjupning i det pedagogiska forskningsarbetets olika komponenter är innehållet centrerat till metodträning och statistisk inferens som hjälpmedel i forskningsarbetet. MOMENT 2. Utbildningsplanering, 4 poäng. Kursen är inriktad mot utbildning som pedagogisk praktik och avgränsar inom denna process området utbildningsplanering såväl inom formella utbildningssystem som inom arbetslivet. Förutsättningarna för och arbetssätten vid utbildningsplanering är ett centralt kursinnehåll. MOMENT 3. Didaktik, 4 poäng. Kursen är inriktad mot undervisning som pedagogisk praktik och området didaktik inom formella utbildningssystem. Didaktiken behandlar undervisningssituationen, dess betingelser, innehåll, förlopp och effekter. MOMENT 4. Socialpedagogik, 4 poäng. Denna kurs är inriktad mot den om - eller återfostrande praktik som förekommer då en individ inte anpassat sig till de allmänna normer och värderingar som samhället fordrar. MOMENT 5. Eget fördjupningsarbete, 4 poäng. Planera, genomföra och rapportera eget fördjupningsarbete som anknyter till något av de tidigare momenten.

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.

EXAMINATION
Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Eget fördjupningsarbete 4.0poäng
Socialpedagogik/tentamen 4.0poäng
Didaktik/seminarier 4.0poäng
Utbildningsplanering/tentamen 4.0poäng
Forskningsprocessen/tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
Escobar, M, Fern‡ndez, A L & Guevara-Niebla, G with Paulo Freire (1994). Paulo Freire on Higher Education - A Dialogue at the National University of Mexico. New York: State University of New York Press. ISBN 0-7914-1873-1. Franke-Wikberg, S. Utvärderingens mångfald, UHÄ 1992:4. Hård af Segerstad, H, Helgesson, M, Ringborg, M & Svensson, L (1997). Problembaserat lärande. Idén, handledaren och gruppen. Lund: Liber. Patel, R & Tebelius, U (1987). Grundbok i forskningsmetodik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-24851-2. Rudberg (1993). Statistik. Lund: Studentlitteratur. Stensmo, C. (1991). Socialpedagogik. Studentlitteratur. Stensmo, C. (1994). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. Uljens, M (red.) (1997). Didaktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-47941-7. Litteratur om ca 3000 sidor väljs i samråd med examinator. REFERENSLITTERATUR * Moment 1. Forskningsprocessen, 4 poäng. Davies, K & Essevold, J. (1989). Kvalitativ kvinnoforskning. Arbetslivscentrum . Elliot, J. (1991). Action Research for Educational Change. Philadelphia: Open University Press. Hartman, S. G. (1990). Handledning i rapportskrivning. Linköpings Universitet . Larsson, S. (1986). Kvalitativ analys - exemplet fenomonografi. Studentlitteratur . Starrin, Larsson, Dahlgren, & Styrborn. (1991).Från upptäckt till prestation. Studentlitteratur. Trost, J. (1994). Enkätboken. Studentlitteratur. Stencilerat material och vetenskapliga rapporter om ca 200 sidor som behandlar problemområdet "att förstå vetenskap" och olika observationer. * Moment 2. Utbildningsplanering, 4 poäng. Arvonen, J. (1989). Att leda via idéer. Studentlitteratur. Ekvall, G. (1990). Idéer, organisationsklimat och ledningsfilosofi. Norstedts förlag . Forsberg, B, m fl. (1985). Att planera utbildning. Studentlitteratur. Johansson, G & Åstedt, I-B (1996). Förskolans utveckling - fakta och funderingar. Stockholm: Gotab. ISBN 91-7656-373-4. Kroksmark, T. (1989). Didaktiken i grundskollärarutbildningen. UHÄ och FoU, projektrapport 1989:2. Lindensjö, B., & Lundgren, U. P. (1988) Politisk styrning och utbildningsreformer. Liber. Selander, S. (1992). Forskning om utbildning. Brutus Östlings bokförlag. (valda delar). Selander, S. (1988). Lärobokskunskap. Studentlitteratur. Tallberg Broman, I (1991). När arbetet var lönen. En kvinnohistorisk studie av barnträdgårdslärarinnan som folkuppfostrare. Stockholm: Almqvist & Wiksell International. ISBN 91-22-01439-X. Tiller, T. (1993).Vurder selv. Universitetsförlaget, Oslo. * Moment 3. Didaktik, 4 poäng. Arfwedson, G. (1989). Om allmän didaktik och ämnesdidaktik. Stockholm: HLS förlag. Barth-Nordström, B-M. (1991). Medvetet lärande. Strategier för effektivare inlärning. Natur och kultur. Nobel, A. (1984). Hur får kunskap liv. Liber. Staberg, E-M. (1992). Olika världar skilda värderingar. Umeå Universitet. Utbildningsdepartementet. (1993).Visst är vi olika. Arbetsgruppen kvinnligt manligt i skolan. * Moment 4. Socialpedagogik, 4 poäng. Isling, Å (1980). Kampen för och emot en demokratisk skola. Löfgren, A. (1990). Att flytta hemifrån. Boendets roll i ungdomars vuxenblivande. Lund. (valda delar). Willis, P. (1990). Common Culture. DSF. (1990). Etik-kompetens. Delegationen för social forskning. Jönsson, I., Trondman, M., Arnman, G., & Palme, M. (1993). Skola, fritid, framtid. Studentlitteratur. Valfri litteratur.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 20p.

Kontaktperson: Steffan Lind

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28