|
|
|
|
PÄP401 Lärandets förutsättningar 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 4-9 åk 2 / Lp 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Ulla Berg Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1996-12-06. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare åk 4-9. MÅL De studerande ska kunna systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktiken - fostran och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. De studerande ska förstå varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer. INNEHÅLL I kursen behandlas - barns och ungdomars utveckling och lärande i teori och praktik - lärandets förutsättningar för flickor och pojkar - pedagogiska förgrundsgestalter - elevers, föräldrars och lärares makt och inflytande - utvecklingssamtal, betygskriterier, betyg och prov - fritidspedagogens och gymnasielärarens styrdokument, grundfunktion, yrkestradition och yrkeskompetens - teorier om arbetsgrupper - att leda och utveckla en skolenhet UNDERVISNING I kursen integreras teori och praktik. Kursen ska präglas av ett probleminriktat arbetssätt. Formen för undervisning är föreläsningar, seminarier och arbete i basgrupper. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare examineras praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Grupputveckling och ledarskap | 2.0poäng |
Utvecklingspsykologi/tentamen | 2.0poäng |
Förutsättningar för lärande | 4.5poäng |
Praktik | 1.5poäng |
LITTERATUR Hwang, P & Nilsson, B. Utvecklingspsykologi. Från foster till vuxen. Natur och Kultur. Lendahls, B & Runesson, U (1995). Vägar till elevers lärande. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61411-X. Maltén, A. (1992). Grupputveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35281-6. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. ISBN 91-88372-80-4. Skolverket. Utbildningsdepartementet (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna Lpo-94. Skolverket (1996). Grundskolan, kursplaner, betygskriterier. Stockholm. ISBN 91-38-30837-1. Skolverket. Grundskola för bildning - kommentarer till läroplan, kursplaner och betygskriterier. ISBN 91-88373-44-4. Skolverket. (1995). Utvecklingssamtal - en mötesplats för elev-föräldrar-lärare. Liber Distribution. Best nr 95:178. Svedberg, L & Zaar, M (red.) (1995). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN 91-634-0268-8. Därutöver välj en del av kurslitteraturen (ca 700 sidor) väljs inom ramen för kursplanen, i basgruppen i samråd med undervisande lärare. ÖVRIGT RESURSER: Ped/Met 8,5p, Pr 1,5p Kontaktperson: Ulla Berg |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |