Pedagogik och ämnesdidaktik
|
PÄP052 Samhället och barn med behov av särskilt stöd 15.0 poäng
|
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl / åk 2,lp3-4
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Majbritt Persson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-23 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurs KSP046, PÄP044 och PÄS026.
MÅL
Studerande skall tillägna sig förståelse för och kunskap om barn med behov av särskilt stöd för sin utveckling och deras familjer. Utifrån dessa behov skall de studerande tillämpa ett arbetssätt, som leder till att varje barns enskilda behov blir tillgodosett utifrån sina utvecklingsmöjligheter. De studerande skall också bearbeta sina attityder och värderingar till barn med olika behov av stöd.
INNEHÅLL
I kursen behandlas:
vilka som tillhör gruppen barn som behöver särskilt stöd för sin utveckling (fysiska, psykiska, sociala handikapp; invandrar- och flyktingbarn)
den lagstiftning som gäller för barnen och deras familjer
de intresseorganisationer som företräder dem
de etiska frågor och värderingsfrågor som rör dessa barn och deras familjer
faktorer som kan påverka familjesituationen, krissituationer
integration och arbetsmetoder
flerspråkighet, verbal och icke-verbal
datorn som hjälpmedel
fördjupning av sekretess och ansvarsfrågor
vård och omsorg i ett EU-perspektiv
PM Examensarbete
UNDERVISNING
I kursen tillämpas genomgående ett undersökande arbetssätt. Pedagogik, samhällskunskap, metodik integreras. Ett projektarbete genomförs som fördjupning. Expertmedverkan och studiebesök ingår i kursen. Samverkan med Fp-linjen.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
Bedömningar görs vidare av praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
|
Datorn som hjälpmedel |
1.0poäng |
Handikapp och specialpedagogik/projekt, kursuppgift |
6.0poäng |
Lagstiftning, etiska frågor, värderingsfrågor/projekt,kursup |
4.0poäng |
Praktik, praktikuppgift/rapport |
4.0poäng |
LITTERATUR
Bakk, A & Grunewald, K (1993). Omsorgsboken. Liber.
Gren, J. Etik i pedagogens vardag.
Hellström, A (1993). Ungar är olika. Liber.
Hyltenstam, K (red.). Tvåspråkighet med förhinder? Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61441-1.
Ladberg, G (1990). Barn med flera språk - om flerspråkighet i förskoleåldrarna. Stockholm: Utbildningsförlaget. ISBN 91-47-03245-6.
Aktuella styrdokument för förskolan.
Aktuell litteratur om ansvars- och sekretessfrågor
Övrig kurslitteratur enl. särskilt beslut.
200-300 sidor valfri skönlitteratur.
ÖVRIGT
RESURSER:
Met 3p, Ped 3p, Sk 3p, Sv 1p, Praktik 4p, PM Examensarbete 1p.
Kontaktperson:
|