Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP008 Människor med behov av särskilt stöd 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp / T4, lp 3,4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Annika Strömqvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-12-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat ha genomgått kurserna KSP046, PÄP044 och PÄS025.

MÅL
Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig sådana kunskaper och färdigheter att de kan utforma arbetssätt med utgångspunkt från barn och ungdomars behov, erfarenheter och intressen till stöd och stimulans för människor med behov av särskilt stöd. Studerande skall efter genomgången kurs ha tillägnat sig: á kunskap om begreppet människor med behov av särskilt stöd á kunskap om vilka krav som ställs på fritidsverksamhet för människor med behov av särskilt stöd á kunskap om fysiska, psykiska och emotionella handikapp á insikter om psykiska problem och sjukdomar á och bearbetat egna attityder och värderingar till grund för det egna förhållningssättet till människor med behov av särskilt stöd á kunskap om stödåtgärder, metoder och arbetssätt för generell och individuell stimulering och undervisning á kunskap om integrering och specialinstitutioner á kunskap inom områdena specialpedagogik och specialmetodik á kunskap om lagstiftning, samhälleliga stödåtgärder och handikapporganisationers verksamhet á kännedom om internationella perspektiv på människor med behov av särskilt stöd á erfarenheter från den aktuella forskningen och debatten om människor med behov av särskilt stöd á kunskap om betydelsen av musik och rörelse á kunskap om åldrande och fritidspedagogers funktion inom äldreomsorgen á kunskap om datorbaserade program till stöd för stimulans och undervisning

INNEHÅLL
MOMENT 1. Människor med behov av särskilt stöd Fysiska, psykiska och emotionella handikapp Psykiska sjukdomar Attityder och värderingar, etiska frågor Specialpedagogik, specialmetodik Lagstiftning, stöd- och stimulansåtgärder Integrering och specialinstitutioner Internationella perspektiv Musik och rörelse Åldrande och äldreomsorg Datorbaserade program Första hjälpen vid akuta sjukdomstillstånd Aktuell forskning och debatt MOMENT 2. Projektarbete Vetenskapliga förhållningssätt och metoder Projektarbete MOMENT 3. Praktik Praktik MOMENT 4. Examensarbete Examensarbete

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten, studiebesök och expertmedverkan samt projektarbete. Projektarbetet med inriktning mot människor med behov av särskilt stöd samordnas med innehållet i kurs PÄP046 Socialpedagogik. Kursens teoriavsnitt samordnas också med denna kurs. Praktik med praktikuppgift inriktad mot människor med behov av särskilt stöd. I kursen ingår också en veckas arbete med examensarbetet.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömningar görs vidare av praktik, inlämnad praktikuppgift och projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Praktik/praktikrapport och uppföljning 7.0poäng
Projektarbete/projektrapport 2.0poäng
Människor med behov av särskilt stöd/tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Bakk, A & Grunewald, K (1993). Omsorgsboken. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN 91-634-0079-0. Gren, J (1996). Etik i socialt arbete. Jernström, E & Lindberg, S (1995). Musiklust. Stockholm: Runa Förlag. ISBN 91-88298-24-8. Johansson, H (1996). Examensarbeten. Luleåmodellen för lärarutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande. Ljungström, C (1985). Lekterapi på sjukhus. Socialstyrelsen, Arbeta i fritidshem. ISBN 91-38-9063-7. Patel, R & Davidsson, B (1991). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30951-1. Rudberg, B (1993). Statistik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0. Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna Förlaget. ISBN 91-38-11059-8. Utöver ovanstående tillkommer fack- och skönlitteratur om 500-700 sidor i anslutning till människor med behov av särskilt stöd som bestäms i samråd med examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 3p, Met 2p, SO 1p, Mu 1p, Rör/Id 1p, Praktik 6p, Examensarbete 1p.

Kontaktperson: Annika Strömqvist

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28