|
|
|
|
PÄN027 Projekt Nepal 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar / Gl 4-9 / åk 4,lp3,4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Hans Gelter Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet för högskolestudier. Deltagande i "Projekt Nepal"-förening. MÅL Studenterna skall genom deltagande i kursen uppnå: - personlig utveckling i att ansvara, planera och genomföra ett större projekt i form av deltagande i föreningen "Projekt Nepal" - att möta ett av världens fattigaste utvecklingsländer med dess enorma problem, smältdegel av olika folk och kulturer samt konflikten mellan västerländsk kultur och uråldriga traditioner - att utifrån nya erfarenheter begrunda och motverka negativa attityder till främmande folkslag, kulturkrockar, rasism, utbildning, mm. - att reflektera och få perspektiv på Sverige och den svenska skolan, kulturen, samhället och naturen och skapa sig en mer holistisk människo- och natursyn - att skapa sig värdefulla erfarenheter och kontakter från tredje världen för den framtida yrkesrollen. De skall dessutom tillägna sig kunskaper och insikter om: - transkulturalism, kulturmix och antirasism genom studier av de olika folk som lever harmoniskt sida vid sida i Nepal - hinduism, buddhism, islam, deras ursprung och inverkan på det dagliga livet i Nepal. - centralasiens historiska, politiska och religiösa utveckling - Himalayas naturformer, deras ursprung, geologiska processer mm - ekologi i Nepals olika naturtyper från Terrais tropiska regnskog till Himalayas högalpina miljö - lokala och globala miljöproblem orsakade av kulturkrockar, turism, skogsavverkning och erosion - utvecklingsproblem i ett land i avsaknad av infrastruktur, med dålig utbildning, fattigdom mm - skolsystment i ett utvecklingsland utan resurser, med fri barnuppfostran och diciplinpedagogik INNEHÅLL Planering och förberedelserna för resan. En 3 veckors vistelse i Nepal. Under skolbesök och trekkingen genomförs en projektstudie enskilt eller i mindre grupp. Projektet ligger som grund för examination. Projektet kan göras med valfri inriktning inom utbildningens ämnen. UNDERVISNING Föreläsningar, seminarier och handledning. Under kursen genomförs en 3 veckors resa till Nepal där en vecka ägnas åt skolbesök i Kathmandu och 2 veckor som en trekking och skolbesök i bergslandskapet kring Annapurna-området. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av kursuppgiften. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Reserapport/kursuppgift | 5.0poäng |
LITTERATUR För resan och projektet lämplig litteratur som fastställs i samråd med examinator. Internet-resurser. ÖVRIGT Studenterna själva arbetar ihop medel för en 3 veckors resa till Nepal genom att hitta sponsorer, försäljning etc. Inför kursen måste studenten ha deltagit i en "Projekt Nepal"-förening för både ekonomiska och planeringsförberedelser. Föreningen grundas i god tid, gärna i termin 2-3, inför varje planerad kurstillfälle och fortlöper parallellt med utbildningen fram till och med kursen i åk 4. "Projekt Nepal"-föreningen är en ekonomisk reseförening med egna stadgar för hur planering, ekonomisk insamling och ekonomisk fördelning av kostnaderna skall lösas. RESURSER: Bi/SO 5p. Kontaktperson: Hans Gelter |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |