|
|
|
|
PÄN017 Aktiv matematik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Matematik/Tillämpad matematik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar kurs / Fl, Fp, Gr 1-7 / T4, Lp 4:2 Fl, Fp / T5, Lp 2:2 / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Gunnar Jakobsson-Åhl Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-12 att gälla tills vidare. Reviderad 1998-02-12. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet. MÅL Efter avslutad kurs ska den studerande, inom de områden som kursen omfattar, självständigt kunna ¥ lösa problem av icke-rutinkaraktär, ¥ redogöra för hur begreppsbildning hos grundskoleelever kan stimuleras med kreativa arbetsmetoder. INNEHÅLL Kursen har en didaktisk inriktning med begreppsbildning och problemlösning i fokus. Inom alla områden används konkret material, t.ex. lekar och spel, som stöd för begreppsutveckling. Samverkan med slöjd för tillverkning av egna konstruktioner. Tal och taluppfattning De fyra räknesätten, naturliga tal, heltal, decimaltal, bråk, procent Procedurkunskap och begreppskunskap. Geometri. Begreppsbildning, laborativa metoder, utomhusmatematik. Algebra. Grundläggande begrepp, ekvationslösning, tillämpningar. Problemlösning. Problemlösningsstrategier. Vardagsmatematik, rekreationsmatematik, bl.a. problem av knep-och-knåp-typ. UNDERVISNING Lektioner och gruppövningar. EXAMINATION Inlämningsuppgifter, utställningar, arbetsmappar. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Matematik-slöjd/kursuppgift | 4.0poäng |
LITTERATUR Kaye, P (1994). Mattelekar. Malmö: Brain Books. ISBN 91-88410-28-5. Aktuella tidskriftsartiklar och opublicerat material som preciseras i samband med undervisningen. ÖVRIGT RESURSER: Ma 3,5p, Slöjd 0,5p, Examensarbete 1p. Kontaktperson: Gunnar Jakobsson-Åhl |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |