Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN016 Teknik och miljö 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Teknologi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar kurs /
Fl, Fp / T5, Lp 2:1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-02-14.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet.

MÅL
De studerande skall ha sådana kunskaper om miljöfrågor och vardagslivets teknik att de i sin yrkesroll kan utveckla verksamheten för barn i förskole- respektive skolåldern, så att fler experiment och praktiska övningar införs. De studerande skall ha kunskap om Sveriges energibalans, för- och nackdelar med olika energislag och om framtidens energikällor. De studerande skall ha kunskap om naturkrafter som leder till jordbävningar, vulkanutbrott, tidvatten, orkaner och erosion. De skall vidare ha kunskap om utformning av vardagsverktyg för kraftförstärkning. De studerande skall ha kunskap om lokala miljöfrågor och åtgärdsprogram och om regionala miljöfrågor som vattenreglering, kalhuggning och försurning. De skall vidare ha kunskap om globala miljöförändringar till följd av drivhus-effekt, ozonlagrets uttunning och utsläpp i atmosfären.

INNEHÅLL
Energiförsörjning och alternativ energi Krafter i naturen och i människans tjänst Miljöfrågor på lokal, regional och global nivå Eget arbete och fältstudier

UNDERVISNING
De olika kursmomenten integreras i sin helhet där teoretiska studier och experimentiell verksamhet varvas. Det egna arbetet, där fältstudier ingår, kan knytas an till något av kursens olika moment eller till teman t.ex. almanackan och astronomi, farkoster och transporter, vår bostad eller annat fritt tema.

EXAMINATION
Kursen bedöms i sin helhet. Bedömningar görs vid redovisningar av kurslitteratur och kursuppgifter samt vid redovisning av det egna arbetet.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Fy-Tk 2,5p/Ge 0,5p/Ke 1p 4.0poäng

LITTERATUR
- (1994). Utbildningspaketet Naturligtvis. Stiftelsen Håll Sverige Rent. - (1988). Jord, berg, luft och vatten. Utbildningsradion. Forskningsrådsnämnden (1994). Källa 41. REFERENSLITTERATUR - (1992). Solsverige. Larssons förlag. eller - (1992). Vind del 1. Larssons förlag. Hortlund, B (red) (1988). En ren framtid. Liber Hermods. Häfner, M (1990). Miljölära. Göteborg: Bokskogen. Johansson, S (red) (1981). Runt i naturen. Stockholm: Utbildningsradion. Kaufman, J (1976, 1990). Så funkar det - böckerna. Stockholm: Carlsen/if. Mosgaard, C (1986). Energi i Norden. Köpenhamn: Nordiska min. Rönnlund, B (1987). Teori och experiment för lärare och elever, del II. Norrlands Skolkonsult. Seymor, J (1986).Program för en grön planet. Bonniers. STF (1979). Känn ditt land - serien.

ÖVRIGT
RESURSER: Na 4p (Fy/Tk 2,5p, Ge 0,5p, Ke 1p), Examensarbete 1p.

Kontaktperson: Crister Björk

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28