|
|
|
|
PÄN013 Fördjupningskurs Ma/Na, del 1 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Matematik/Tillämpad matematik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7 / Termin 5 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Crister Björk Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-06-06. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄN010 Närsamhället som läromedel, moment 1 och 2 samt PÄP001 Utveckling och inlärning MÅL De studerande skall bearbeta och utveckla: - evolutionär insikt i systematisk och morfologisk biologi, - helhetssyn om naturens villkor, - kunskaper om samspel inom miljöer, - fördjupade kunskaper och färdigheter inom grundskolans viktiga NO-områden, - förståelse för sambandet mellan teori och experiment varvid olika arbetsformer tillämpas och diskuteras, - förståelse för sambandet mellan naturvetenskap, teknik, samhälle och miljö, - förståelse för materiens oförstörbarhet och omvandlingar, - kunskap om atomteorin som förklaringsmodell för kemiska processer, - ett problemorienterat synsätt, - ett undersökande och laborativt arbetssätt, - en pm inför examensarbetet. De studerande skall ha kunskaper om: - evolutionära aspekter på organismers systematik och morfologi, - populationsbiologi inkluderande etologi, - grundläggande ekologiska samband, - den klassiska fysikens grundelement och lagar, - materiens byggnad, egenskaper och omvandlingar, faser och fasövergångar, - energiomsättning vid kemiska reaktioner, - det historiska perspektivet, - hur man utgår från problemlösning för såväl matematik i tillämpning som för begreppsbildning. - datoranvändning och IT inom naturvetenskap och matematik. De studerande skall kunna: - kritiskt granska och tolka resultatrapporter, - planera och leda exkursioner - tolka och använda det periodiska systemet, - genomföra experiment och överföra resultat, iakttagelser, tolkningar och slutsatser till vardagen och vice versa, - redogöra för begreppsutveckling i matematik inom grundskolans ram, - redogöra för och exemplifiera skillnaden mellan begreppskunskap och procedurkunskap, - redogöra för hur man utgår från problemsituationer för såväl matematik i tillämpning som för begreppsbildning, - värdera okonventionella lösningsmetoders utvecklingsbarhet vid lösning av såväl matematiska problem som rutinuppgifter. INNEHÅLL MOMENT 1, Naturvetenskap, 10p Na-ämnenas didaktik * Biologi Livets riken, systematik och morfologi i ett evolutionärt perspektiv. (Bakterier och andra mikroorganismer behandlas mer utförligt i PÄN014). Ekologi med inriktning mot vattenmiljöer i allmänhet och söt- och bräckvatten i synnerhet. Lägerskola. * Fysik Om kvalitativa och kvantitativa naturvetenskapliga undersökningar. Behandling av mätdata och mätfel. Kinematik, statik, krafter och dynamik. Hastighet och acceleration vid olika typer av rörelse. Rörelsemängd, rörelsemängdsmoment. Newtons lagar. Elasticitet. Verkstadsteknik. * Kemi Materiens byggnad, egenskaper och omvandlingar. Periodiska systemet. Kemisk bindning. Kemiska reaktioner och faktorer som påverkar reaktionshastigheten. Oxidation, reduktion, förbränning. Lösningars koncentration. Kemiska jämvikter. El-kemi. Termokemi. MOMENT 2, Matematik, 4p Matematikdidaktik. Repetition av trigonometri. Plangeometri. Matematikhistoria. Aritmetik, fördjupning. Huvudräkning, metod och tanke. Statistik inklusive EDA och dess tillämpning i grundskolan. Problemlösning. MOMENT 3, Examensarbete, 1p. UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, laborationer och exkursioner. En teknikuppgift skall genomföras självständigt. Genom experiment och mätningar, varvid olika mätmetoder och mättekniker används, härleds de olika teorierna. EXAMINATION Bedömningen sker vid individuell muntlig/skriftlig examination. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Matematik/kursuppgift | 2.0poäng |
Matematik/tentamen | 2.0poäng |
Biologi/kursuppgift | 4.0poäng |
Kemi/tentamen | 3.0poäng |
Fysik/tentamen | 3.0poäng |
LITTERATUR MOMENT 1, Naturvetenskap * Biologi - (1987). Runt i Naturen del 1. Sveriges Utbildningsradio AB. - (1994). Utbildningspaket Naturligtvis. Stiftelsen Håll Sverige Rent. Campbell, N A (1993). Biology. The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc. Persson, K, Malmberg, C & Olsson, A (1992). Myllrande mångfald Ñ Att undersöka biologisk mångfald. Naturskyddsföreningen. Bestämningslitteratur för flora och fauna. (Anges före kursstart). Kompendier. * Fysik/Teknik Lehrman, R (1990). Physics the Easy Way. Barron's Educational Series, Inc. Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 och 2. Norrlands Skolkonsult. * Kemi Joesten, Johnsson, Netterville, Wood (1991). World of Chemistry. Saunders. Kompendier. MOMENT 2, Matematik Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Grundläggande begrepp och mera matematik. Stockholm: Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7. Dunkels, A (1984). Geometri på ett bräde. Malmö: Gleerups. ISBN 91-40-61-483-2. Kursmaterial i matematik för Gr 5 & Gr 6 (1993). Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik, Högskolan i Luleå. A4-format. Vännman, K & Dunkels, A (1984). Boken om kreativ statistik med EDA. Göteborg: Förlagshuset Gothia. ISBN 91-7728-160-8. Aktuella tidskriftsartiklar tillhandahålls i samband med undervisningen. REFERENSLITTERATUR Andersson, B (1989). Grundskolans naturvetenskap. Utbildningsförlaget. Helldén, G (1992). Grundskoleelevers förståelse av ekologiska processer. Pedersen, S (1992). Om elevers förståelse av naturvetenskapliga förklaringar och biologiska sammanhang. Na-didaktik - väljs från referenslistan i samråd med undervisande lärare. ÖVRIGT RESURSER: Moment 1 - Bi 4p, Fy 3p, Ke 3p. Moment 2 - Ma 4p Moment 3 - Examensarbete 1p Kontaktperson: Crister Björk |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |