Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS612 Datorn i skolan A 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / VT-99

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Erik Berg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-12-xx att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Lärarutbildnign, förskollärarutbildning eller fritidspedagogutbildning. Förtur ges till de som har anställning som lärare eller fritidspedagog, då kursen bygger på att man ska kunna arbeta med egen barngrupp.

MÅL
Kursdeltagarna ska efter anslutad kurs ha kunskap om
á Datorn i samhället/datateknikens utveckling
á Interaktion mellan människa och dator
á Datorer och lärande
á Användning av standardprogram i undervisningen
á Granskning och värdering av program
á Multimedia på dator
á Datorkommunikation, Internet, skoldatanätet
á Integrering av datorn i undervisningen

INNEHÅLL
Kursen är inriktad på användningen av datorn som pedagogiskt verktyg och har en praktisk didaktisk inriktning. Lärandet och då särskilt lärandet med datorn som verktyg behandlas. Organisatoriska och andra konsekvenser av integrering av datorn i undervisningen tas upp. Datorn och datorkommunikation, skoldatanät/internet, Multimedia, användning av olika typer av mjuk- och hårdvara etc. behandlas. Kursdeltagarnas egna arbete med utveckling av sin verksamhet med datorn som pedagogiskt verktyg är en viktig del i kursen.

UNDERVISNING
Handledning och del av kursen genomförs med hjälp av datorkonferens. Deltagarna ska ha tillgång till PC eller Macintosh med modem och kommer att utrustas med klienter till datorkonferensprogrammet First Class. Litteraturseminarier och grupparbeten. Undervisning sker vid 5-6 tillfällen i Luleå.

EXAMINATION
Bedömning av obligatoriska uppgifter till litteraturseminarier, samt av rapporter över egna arbeten och grupparbeten. Obligatoriskt deltagande i grupparbeten och seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
PM, litteraturseminarier, rapport 10.0poäng

LITTERATUR
Jedeskog, G (1998). Datorer, IT och en förändrad skola. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00836-8.
Skolverket (1996). Multimedia i utbildning. Liber. ISBN 91-88373-26-6.
Truedsson, L (1995). Nyckeln till Internet för skolan. Norstedts. ISBN 91-1-953281-4.
Ytterligare ett antal sidor ur bäcker, tidskrifter och/eller elektroniska media ingår.

REFERENSLITTERATUR
-. HTML for dummies.
de Sousa Pires J (1998). Glädjen att veta hur det faktiskt hänger ihop. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61961-8.
Jedeskog, G (1996). Lärare vid datorn. Universitetet i Linköping. ISBN 91-7871-664-0.
Josefsson, D (1996). Nyckeln till din egen hemsida på Internet.
Riis, U (1991). Skolan och datorn. Tema-T Rapport 24, Tema teknik och social förändring. Universitetet i Linköping.

Kontaktperson: Erik Berg


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18