Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS603 Historia A 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Historia

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-98
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lars-Erik Nyman Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-06-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier.

MÅL
Målet är att de studerande skall erhålla översiktlig kunskap om väsentliga historiska sammanhang samt ha ökad förståelse för skilda företeelser inom samhällen i det förgångna. Grundläggande kunskaper i historisk och ekonomisk- historisk teori och metod inhämtas.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Historia som vetenskaplig disciplin, 2p.
Historia som vetenskap med inriktning på olika skolbildningar och källkritiska principer. Tyngdpunktförskjutningar inom ämnet samt förhållandet mellan politisk och ekonomisk historia. Ideologiernas roll, socialhistoria, kvinnohistoria, teknikhistoria, miljöhistoria etc. Dessutom ingår elementär bibliotekskunskap och uppsatsskrivandets grunder.
MOMENT 2. Nordisk historia inklusive ekonomisk historia, 6p.
Huvuddragen i de nordiska ländernas historiska och ekonomiska utveckling med Sverige i centrum. Nationsbildning och nationell identitet i Norden med speciell betoning på hur Nordkalotten utvecklats.
MOMENT 3. Global historia före 1500 inklusive ekonomisk historia, 6p.
Översiktligt studium av den globala händelse- och samhällsutvecklingen ur ett problematiserat perspektiv. Människans ursprung, den neolitiska revolutionen och de första högkulturerna, viktiga innovationer, världsreligionernas spridning, maktstruktur och social skiktning, stats- och imperiebildningar, ekonomiska system, handelsmönster och kulturmöten.
MOMENT 4. Global historia efter 1500 inklusive ekonomisk historia, 6p.
Fortsatt globalt perspektiv på den historiska utvecklingen fram till vår egen tid, varvid några viktigare händelseförlopp och centrala problemställningar väljs ut för närmare studium. De moderna nationernas och de politisk-ekonomiska ideologiernas uppkomst ges särskild uppmärksamhet liksom den industriella revolutionen, kapitalismens framväxt och imperialismen. En fokusering sker på 1900-talets maktpolitiska och ekonomiska urladdningar, totalitarism kontra demokrati och sociala omvälvningar ur ett geopolitiskt perspektiv med tyngdpunkten lagd på Tredje Världen och utvecklingen i Asien.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, handledning, gruppdiskussioner och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker genom obligatoriska arbetsuppgifter och skriftlig tentamen. Tentamen ges i slutet av varje moment. Betyg på kursen sätts när alla prov och obligatoriska moment är godkända. Den som vid prov erhållit betyget godkänd får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.

MOMENT/PROV
Global historia efter 1500/tentamen 6.0poäng
Global historia före 1500/tentamen 6.0poäng
Nordisk historia/tentamen 6.0poäng
Historisk vetenskap och metod/tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
* Moment 1. Historia som vetenskaplig disciplin, 2 poäng.
Dahlgren, S & Florén, A (1996). Fråga det förflutna. Studentlitteratur. (320s)
Referenslitteratur:
Edgren, L & Österberg, E (red) (1995). Ut med historien. Historieundervisningens uppgifter idag. Studentlitteratur. (140s)
Karlegärd, C & Karlsson, K-G (1996). Historiedidaktik. Studentlitteratur. (190s)

* Moment 2. Nordisk historia, 6 poäng.
Behre, G m.fl. (1996). Sveriges historia 1521-1809. Almqvist & Wiksell. (280s)
Gustafsson, H (1996). Nordens historia. Studentlitteratur. (270s)
Lindkvist, T & Ågren, K (1995). Sveriges medeltid. Almqvist & Wiksell. (140s)
Lundholm - Groth - Petersson (1996). North Svandinavian History. Grafiska Huset. (180s)
Magnusson, L (1996). Sveriges ekonomiska historia. Tiden. (ca 250s)
Norborg, L-A (1995). Sveriges historia under 1800- och 1900-talen. Almqvist & Wiksell. (100s)
Roesdahl, E (1992). The Vikings. Penguin. (300s)

* Moment 3. Global historia före 1500, 6 poäng.
Mc Kay, Hill & Buckler (1996). A History of World Societies. 4th edition. Houghton Mifflin Company. (ca 450s)
Rider, C (1998). En introduktion till Ekonomisk historia. Liber (150s)

- (1996). Ryssland, ett annat Europa. Utbildningsradion & SNS. (170s i urval)
Delanty, G (1997). Europa: idé, identitet, verklighet. Daidalos. (250s)
Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Studentlitteratur. (ca 450s)
Karlsson, I (1994). Islam och Europa. Wahlström & Widstrand. (200s)

* Moment 4. Global historia efter 1500, 6 poäng.
Mc Kay, Hill & Buckler (1996). A History of World Societies. 4th edition. Houghton Mifflin Company. (ca 750s)
Rider, C (1998). En introduktion till Ekonomisk historia. Liber (375s)

Marrus, M (1993). The Holocaust in History. Penguin. (200s)
Simmons, I (1994). Miljöhistoria. En introduktion. Studentlitteratur. (200s)

Rekommenderad referensbok:
Oredsson, S & Andersson, L (1996). I historiens spegel. Akademiförlaget. (ca 360s)

ÖVRIGT
RESURSER: Hi 20p

Kontaktperson: Lars-Erik Nyman


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18