|
|
|
|
PÄS026 Förskolläraryrket 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Samhällskunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl åk 1 / Lp 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Lisbeth Lindström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-10-20 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att få börja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som förskollärare. MÅL De studerande ska ha: - fördjupade kunskaper om de krav som ställs på förskolläraren utifrån, - gällande styrdokument och internationella överenskommelser, - kunskap om förskolan i ett historiskt och ett samhällsvetenskapligt perspektiv, - kunskaper om innehåll och arbetssätt i förskolan samt - fördjupade kunskaper om barns utveckling 0-6 år, med särskild tonvikt på åldern 0-3 år. INNEHÅLL Förskolans historia och framväxt Förskolan i framtiden Barnomsorgen i socialtjänstlagen; Pedagogiskt program för förskolan Läroplaner och internationella överenskommelser Ansvarsfrågor och sekretess Kommunala mål och riktlinjer Barnets utveckling 0-6 år Innehåll och arbetssätt i förskolan med observationer och pedagogisk planering Arbetslaget och föräldrasamverkan Barns uppväxtvillkor Etik i förskolläraryrket UNDERVISNING Kursen ska utmärkas av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför de studerande sex veckors praktik i förskolan. I praktiken ingår en ämnesövergripande praktikuppgift. EXAMINATION Examination sker genom skriflig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Praktik/kursuppgift | 4.0poäng |
Förskollärarens yrkesroll/litt.sem | 6.0poäng |
LITTERATUR Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardagsarbete. Liber utbildning. ISBN 91-634-0729-9. Guvå, F (1985). Från jag till vi. Socialstyrelsen. Lindelöw, U (1991). Sekretess och anmälningsplikt i barnomsorg och skola. Natur och kultur. Lökken, G & Söbstad, F (1995). Observation och intervju i förskolan. Niss, G & Söderström, A-K (1996). Små barn i förskolan. Studentlitteratur. Pramling, I (1993). Barnomsorg för de yngsta. Socialstyrelsen. Allmänna förlaget. Rubenstein Reich, L (1986). Observera mera! Studentlitteratur. Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Socialstyrelsen (1995:2). Barnomsorgen i socialtjänstlagen. Socialstyrelsen (1995). Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna förlaget. Tallberg Broman, I (1995). Perspektiv på förskolans historia. Studentlitteratur. Utbildningsdepartementet (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpo 94. Valbar litteratur om barns utveckling med inriktning mot låg ålder samt barns uppväxtvillkor. ÖVRIGT RESURSER: Met 2p, Ped 2p, Sa 2p, Pr 4p. Kontaktperson: Lisbeth Lindström |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |