Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS026 Förskolläraryrket 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Samhällskunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl åk 1 / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-10-20 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få börja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som förskollärare.

MÅL
De studerande ska ha:
- fördjupade kunskaper om de krav som ställs på förskolläraren utifrån,
- gällande styrdokument och internationella överenskommelser,
- kunskap om förskolan i ett historiskt och ett samhällsvetenskapligt perspektiv,
- kunskaper om innehåll och arbetssätt i förskolan samt
- fördjupade kunskaper om barns utveckling 0-6 år, med särskild tonvikt på åldern 0-3 år.

INNEHÅLL
Förskolans historia och framväxt
Förskolan i framtiden
Barnomsorgen i socialtjänstlagen; Pedagogiskt program för förskolan
Läroplaner och internationella överenskommelser
Ansvarsfrågor och sekretess
Kommunala mål och riktlinjer
Barnets utveckling 0-6 år
Innehåll och arbetssätt i förskolan med observationer och pedagogisk planering
Arbetslaget och föräldrasamverkan
Barns uppväxtvillkor
Etik i förskolläraryrket

UNDERVISNING
Kursen ska utmärkas av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför de studerande sex veckors praktik i förskolan. I praktiken ingår en ämnesövergripande praktikuppgift.

EXAMINATION
Examination sker genom skriflig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Praktik/kursuppgift 4.0poäng
Förskollärarens yrkesroll/litt.sem 6.0poäng

LITTERATUR
Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardagsarbete. Liber utbildning. ISBN 91-634-0729-9.
Guvå, F (1985). Från jag till vi. Socialstyrelsen.
Lindelöw, U (1991). Sekretess och anmälningsplikt i barnomsorg och skola. Natur och kultur.
Lökken, G & Söbstad, F (1995). Observation och intervju i förskolan.
Niss, G & Söderström, A-K (1996). Små barn i förskolan. Studentlitteratur.
Pramling, I (1993). Barnomsorg för de yngsta. Socialstyrelsen. Allmänna förlaget.
Rubenstein Reich, L (1986). Observera mera! Studentlitteratur.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna.
Socialstyrelsen (1995:2). Barnomsorgen i socialtjänstlagen.
Socialstyrelsen (1995). Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna förlaget.
Tallberg Broman, I (1995). Perspektiv på förskolans historia. Studentlitteratur.
Utbildningsdepartementet (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpo 94.
Valbar litteratur om barns utveckling med inriktning mot låg ålder samt barns uppväxtvillkor.

ÖVRIGT
RESURSER: Met 2p, Ped 2p, Sa 2p, Pr 4p.

Kontaktperson: Lisbeth Lindström

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18