|
|
|
|
PÄS021 Kultur och samhälle 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Samhällskunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp, Skellefteå / Lp 2:2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Lisbeth Lindström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-02-12. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning - Fritidspedagog med inriktning att arbeta med ungdomar och deras fritid. MÅL De studerande skall ha: - kunskap om statens, kommunens, landstingens och församlingars uppgifter och organisationer, - kunskap om kommunens fritids-, kultur- och socialpolitik - skolpolitik, - kunskap om fritidsverksamhetens organisation och styrning, - kunskap om skolans organisation och styrning, - kunskap om gällande styrdokument inom fritidsverksamhet, skola- och skolbarnomsorg, - insikter och kunskap om olika religioners roll i människans liv, - kunskap om etniska gruppers och minoriteters situation, kulturmöten, flerkulturalism och flerspråkighet, samt - kännedom om internationaliseringens roll och konsekvenser. INNEHÅLL Staten, kommuner, landsting och församlingar Närsamhället, regioner, nationer, övernationella organ, EU Fritiden och kulturen som regional utvecklingsfaktor Fritidsverksamheten i samhället Gällande styrdokument inom fritidsverksamhet, skola- och skolbarnomsorg Aktuell lagstiftning inom socialtjänsten Invandrar- och flyktingpolitik Kulturbegreppet och kulturanalys Nya rörelser i samhället Olika religioner Kulturmöten Språket som identitet Minoriteter Internationalisering UNDERVISNING I kursen ingår lektioner, gruppdiskussioner, seminarier och fältstudier. I kursen ingår även ett problembaserat arbete med utgångspunkt i ungdomars fritid. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Kulturen och samhället/problembaserat arbete | 4.0poäng |
Kulturmöten, religioner, inv.o.flyktingpol./litt.sem | 4.0poäng |
Fritidsverksamheten i samhället/temaarbete | 2.0poäng |
LITTERATUR - (1994). Uppväxt i andra länder. ENSAC Sweden. Liber Utbildning. Armelius, B-Å (red) (1996). Vård av ungdomar med sociala problem - en forskningsöversikt. Statens Institutionsstyrelse och Liber Utbildning AB. ISBN 91-634-1682-4. Arnstberg, K-O (red) (1993). Kultur, kultur och kultur - perspektiv på kulturmöten i Sverige. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0063-4. Gustavsson, A (1996). Kommunalt självstyre. SNS Förlag. ISBN 91-7150-611-X. Langley, M (1994). Världens religioner. Libris. Rinman, E & Rembe, M (1996). Lagboken för barn och ungdomar. Värnamo: Fälts. ISBN 91-1-963072-7. Skolverket (1994). Vem bestämmer. En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Liber. ISBN 91-88372-78-2. Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Liber. ISBN 91-883-72-92-8. Socialstyrelsen. Barnomsorgen i socialtjänstlagen. 1995:2. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpo94 och Lpf94. Ziehe, T (1994). Kulturanalyser - Ungdom, utbildning, modernitet. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion. Skönlitterärt verk. Vetenskapliga artiklar om ca 200 sidor. Ytterligare litteratur tillkommer i samråd med examinator. ÖVRIGT RESURSER Sk 3p, Re/Hi 3p, Ped/Met 2p, Sv 2p. Kontaktperson: Lisbeth Lindström |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |