Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS021 Kultur och samhälle 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Samhällskunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp, Skellefteå / Lp 2:2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-02-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning - Fritidspedagog med inriktning att arbeta med ungdomar och deras fritid.

MÅL
De studerande skall ha:
- kunskap om statens, kommunens, landstingens och församlingars uppgifter och organisationer,
- kunskap om kommunens fritids-, kultur- och socialpolitik - skolpolitik,
- kunskap om fritidsverksamhetens organisation och styrning,
- kunskap om skolans organisation och styrning,
- kunskap om gällande styrdokument inom fritidsverksamhet, skola- och skolbarnomsorg,
- insikter och kunskap om olika religioners roll i människans liv,
- kunskap om etniska gruppers och minoriteters situation, kulturmöten, flerkulturalism och flerspråkighet, samt
- kännedom om internationaliseringens roll och konsekvenser.

INNEHÅLL
Staten, kommuner, landsting och församlingar
Närsamhället, regioner, nationer, övernationella organ, EU
Fritiden och kulturen som regional utvecklingsfaktor
Fritidsverksamheten i samhället
Gällande styrdokument inom fritidsverksamhet, skola- och skolbarnomsorg
Aktuell lagstiftning inom socialtjänsten
Invandrar- och flyktingpolitik
Kulturbegreppet och kulturanalys
Nya rörelser i samhället
Olika religioner
Kulturmöten
Språket som identitet
Minoriteter
Internationalisering

UNDERVISNING
I kursen ingår lektioner, gruppdiskussioner, seminarier och fältstudier. I kursen ingår även ett problembaserat arbete med utgångspunkt i ungdomars fritid.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Kulturen och samhället/problembaserat arbete 4.0poäng
Kulturmöten, religioner, inv.o.flyktingpol./litt.sem 4.0poäng
Fritidsverksamheten i samhället/temaarbete 2.0poäng

LITTERATUR
- (1994). Uppväxt i andra länder. ENSAC Sweden. Liber Utbildning.
Armelius, B-Å (red) (1996). Vård av ungdomar med sociala problem - en forskningsöversikt. Statens Institutionsstyrelse och Liber Utbildning AB. ISBN 91-634-1682-4.
Arnstberg, K-O (red) (1993). Kultur, kultur och kultur - perspektiv på kulturmöten i Sverige. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0063-4.
Gustavsson, A (1996). Kommunalt självstyre. SNS Förlag. ISBN 91-7150-611-X.
Langley, M (1994). Världens religioner. Libris.
Rinman, E & Rembe, M (1996). Lagboken för barn och ungdomar. Värnamo: Fälts. ISBN 91-1-963072-7.
Skolverket (1994). Vem bestämmer. En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Liber. ISBN 91-88372-78-2.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Liber. ISBN 91-883-72-92-8.
Socialstyrelsen. Barnomsorgen i socialtjänstlagen. 1995:2.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpo94 och Lpf94.
Ziehe, T (1994). Kulturanalyser - Ungdom, utbildning, modernitet. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion.
Skönlitterärt verk.
Vetenskapliga artiklar om ca 200 sidor.
Ytterligare litteratur tillkommer i samråd med examinator.

ÖVRIGT
RESURSER
Sk 3p, Re/Hi 3p, Ped/Met 2p, Sv 2p.

Kontaktperson: Lisbeth Lindström

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18