Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS013 Barn och livsfrågor 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Religionsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar kurs /
Fl, Fp / T5, Lp 1:2
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Majvor Ekberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-02-14.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande:
¥ ha kunskaper om tros- och livsfrågor utifrån olika kulturer - värderingar, regler och normer,
¥ ha kunskaper om den egna kulturella identiteten, samt
¥ ha kännedom om metoder och färdigheter i att arbeta med värderingsfrågor.

INNEHÅLL
Kristendomen och andra religioners grundläggande begrepp och uttrycksformer och dess betydelse för samhället och den enskilda människan.
Traditioner. Riter. Texter. Bilder. Musik.
Barn och livsfrågor.
Kulturarvet.
Kulturell identitet.
Socialisationsprocessen.

UNDERVISNING
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, gruppövningar samt fältstudier.

EXAMINATION
Bedömning av de studerande görs individuellt vid redovisningar och seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Barn och livsfrågor 4.0poäng

LITTERATUR
Bendt, I. Mörker och ljus. Små barns livsfrågor är också vuxnas.
Carlander, M (1993). Att fråga om livet. Livet, tron och myterna. Liber Utbildning.
Franck, O. (1993). Etik , moral och mening. En introduktion till studiet av etik. Stockholm.
Nylund, B. (1994).Utblick och insikt. Ett studiematerial om livsåskådningsfrågor. Stockholm: Utbildningsförlaget Brevskolan.
Skapande Vetande nr. 25. (1994).Vår syn på saken. Barn skriver om livsfrågor. Urval och kommentarer av B. Hjelm, I. Green, I. Westerlund. Linköpings universitet, Lärarutbildningen.

REFERENSLITTERATUR
Wener, I. (red). (1994). Uppväxt i andra länder. En grund för mångkulturellt arbete i skola och skolbarnsomsorg. Ensac Sweden och Liber Utbildning AB.
Åstedt, I (huvudred) (1994). Bakom bergen lämnade vi allt. Antologi om flyktningbarn och deras föräldrar. Liber Utbildning.
Artiklar /Kompendier från respektive ämnesområde. Musik, Bild, Litteratur.

ÖVRIGT
RESURSER: Re 2p, Ped 1p, Est (musik, bild) 1p, Examensarbete 1p.

Kontaktperson: Mayvor Ekberg


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18