Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP633 Specialpedagogik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Specialpedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-98

SPRÅK:

EXAMINATOR
Majbritt Persson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande

MÅL
Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionsstörningarna autism, DAMP och dyslexi samt om samhällsansvaret för dessa grupper. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen.

INNEHÅLL
á specialpedagogik
á lagstiftning, skollag, SoL, LSS
á aktuella styrdokument för förskola - skola
á autism, DAMP, dyslexi
á förhållningssätt och arbetsmetoder
á att vara förälder till barn med behov av särskilt stöd


UNDERVISNING
Föreläsningar, litteraturseminarier, eget fördjupningsarbete.

EXAMINATION
Examination sker genom litteraturseminarier och eget fördjupningsarbete och skriftliga individuella uppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Eget fördjupningsarbete 2.0poäng
Dyslexi/litt.sem, tentamen 2.0poäng
DAMP/litt.sem, tentamen 3.0poäng
Autism/litt.sem, tentamen 3.0poäng

LITTERATUR
Beckman, V (1997). Projektet att leva med barn med DAMP, Asperger och dyslexi. Cura förlag AB.
ISBN 91 972641-4-8.
Beckman, V, Kärnevik, M & Schaumann, H (1994). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och Kultur.
ISBN 91-27-03835-1.
Duvner, T (1994). Barnneuropsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi. A & W Medicin, Liber Utbildning. ISBN 91-634-0668-3.
Gillberg, C (1994). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur ch Kultur.
ISBN 91- 27 03051 2.
Gillberg, C (1996). Ett barn i varje klass om DAMP, MBD, ADHD. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-3-x.
Lindell, CG & Lindell, S (1996). Dyslexi, problem och möjligheter. Utbildningsförlaget Brevskolan.
ISBN 91-574-4405-6.
Lundgren, T & Ohlis, K (1995). Vad alla rektorer och lärare bör veta om läs- och skrivsvårigheter. FMLS Bokhandel AB. ISBN 91-630 3886-X.
Stadler, E (1994). Dyslexi - en introduktion. Studentlitteratur. ISBN 91-44 38031-3.
Utbildningsdepartementet. SOU 1997:108, kap 4 s. 111-140. När barn inte lär sig läsa och skriva.
Wellros, S & Wellros, M (1996). En kamp om kunskap. Att vara ordblind i ett läs- och skrivsamhälle. Gleerups.
Aktuella styrdokument för förskola och skola.



En av följande biografier eller liknande:
Gerland, G (1996). En riktig människa. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-0-5.
Grandin, T & Scariano, M (1994). Genom dörrar. Vägen från autism till självständigt liv. Liber.
ISBN 91-634-0673-X.
Schäfer, S (1996). Stjärnor, linser och äpplen, att leva med autism. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-2-1.
Tikkanen, M (1982). Sofias egen bok. Litteraturfrämjandet. ISBN 91-7448-308-0.
Tikkanen, M (1998). Sofia vuxen med sin MBD. Trevi. ISBN 91-37-11275-9.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p.

Kontaktperson: Majbritt Persson

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18