|
|
|
|
PÄP633 Specialpedagogik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Specialpedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / HT-98 SPRÅK: EXAMINATOR Majbritt Persson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande MÅL Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionsstörningarna autism, DAMP och dyslexi samt om samhällsansvaret för dessa grupper. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen. INNEHÅLL á specialpedagogik á lagstiftning, skollag, SoL, LSS á aktuella styrdokument för förskola - skola á autism, DAMP, dyslexi á förhållningssätt och arbetsmetoder á att vara förälder till barn med behov av särskilt stöd UNDERVISNING Föreläsningar, litteraturseminarier, eget fördjupningsarbete. EXAMINATION Examination sker genom litteraturseminarier och eget fördjupningsarbete och skriftliga individuella uppgifter. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Eget fördjupningsarbete | 2.0poäng |
Dyslexi/litt.sem, tentamen | 2.0poäng |
DAMP/litt.sem, tentamen | 3.0poäng |
Autism/litt.sem, tentamen | 3.0poäng |
LITTERATUR Beckman, V (1997). Projektet att leva med barn med DAMP, Asperger och dyslexi. Cura förlag AB. ISBN 91 972641-4-8. Beckman, V, Kärnevik, M & Schaumann, H (1994). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och Kultur. ISBN 91-27-03835-1. Duvner, T (1994). Barnneuropsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi. A & W Medicin, Liber Utbildning. ISBN 91-634-0668-3. Gillberg, C (1994). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur ch Kultur. ISBN 91- 27 03051 2. Gillberg, C (1996). Ett barn i varje klass om DAMP, MBD, ADHD. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-3-x. Lindell, CG & Lindell, S (1996). Dyslexi, problem och möjligheter. Utbildningsförlaget Brevskolan. ISBN 91-574-4405-6. Lundgren, T & Ohlis, K (1995). Vad alla rektorer och lärare bör veta om läs- och skrivsvårigheter. FMLS Bokhandel AB. ISBN 91-630 3886-X. Stadler, E (1994). Dyslexi - en introduktion. Studentlitteratur. ISBN 91-44 38031-3. Utbildningsdepartementet. SOU 1997:108, kap 4 s. 111-140. När barn inte lär sig läsa och skriva. Wellros, S & Wellros, M (1996). En kamp om kunskap. Att vara ordblind i ett läs- och skrivsamhälle. Gleerups. Aktuella styrdokument för förskola och skola. En av följande biografier eller liknande: Gerland, G (1996). En riktig människa. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-0-5. Grandin, T & Scariano, M (1994). Genom dörrar. Vägen från autism till självständigt liv. Liber. ISBN 91-634-0673-X. Schäfer, S (1996). Stjärnor, linser och äpplen, att leva med autism. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-2-1. Tikkanen, M (1982). Sofias egen bok. Litteraturfrämjandet. ISBN 91-7448-308-0. Tikkanen, M (1998). Sofia vuxen med sin MBD. Trevi. ISBN 91-37-11275-9. ÖVRIGT RESURSER: Ped 10p. Kontaktperson: Majbritt Persson |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |