Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP622 Pedagogik C 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-98 -
/ VT-99

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Gunilla Johansson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogik B

MÅL
MOMENT 1. Pedagogisk forskning, 10p
Momentets mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper och färdigheter i hur vetenskaplig kunskap om pedagogikens studieobjekt skapas. Kursmomentet inriktas mot flera problemområden. Studenten skall erhålla fördjupade kunskaper om den pedagogiska vetenskapens uppkomst, utveckling och villkor samt ta del av den samtida vetenskapsteoretiska debatten inom ämnet. Vidare syftar kursen till att bredda och fördjupa kunskaper och färdigheter i forskningsmetodik.
MOMENT 2. Uppsatsarbete, 10p
Mål för detta moment är att studenten ska träna sin förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska praktiker. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med betygsättande lärare.

INNEHÅLL
Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har traditionellt till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Pedagogikämnet omfattar också idag i en vidare bemärkelse en inriktning mot lärande som därigenom vidgar praktiker och studieobjekt för ämnet.

UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning.
Undervisningsformen för uppsatsmomentet är seminarier och handledning. Flera studerande kan samarbeta kring samma uppsatsarbete.

EXAMINATION
Studenten examineras skriftligt eller muntligt, individuellt och i grupp. Uppsatsmomentet examineras vid ett seminarium där opponent/respondent-modellen tillämpas.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.

MOMENT/PROV
Uppsatsarbete 10.0poäng
Forskningsprocessen/tentamen 5.0poäng
Pedagogisk forskning 5.0poäng

LITTERATUR
Alvesson, M & Sköldberg, K (1994). Tolkning och reflexion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur.
Eklund, H (1995). Pedagogisk forskning under en femårsperiod. En studie av innehåll och forskningsmönster i svenska doktorsavhandlingar under åren 1988-1992. Linköpings universitet. Institutionen för pedagogik och psykologi.
Henriksson, W (1992). Statistik. Icke-parametriska metoder. Umeå: Umeå universitet. Pedagogiska institutionen.
Lindberg, L & Berge, B-M (red.) (1988). Pedagogik som vetenskap - Vetenskap som pedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Utöver ovanstående tillkommer artiklar ca 200 sidor samt avhandlingar som belyser olika forskningsdesigner enligt lärares anvisningar.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 20p

Kontaktperson: Gunilla Johansson

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18