Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP619 Att arbeta med sexåringar i skolan 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / VT-99

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ulla Berg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1998-12-02.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande:
¥ ha fördjupade kunskaper om barns utveckling och inlärning med tonvikt på åldersperioden 5-7 år
¥ kunna underlätta och stimulera till en utökad samverkan mellan förskola, skola och fritidshem utifrån en helhetssyn på barn
¥ ha handlingsberedskap inför arbetet med barn i åldrarna kring skolstarten.

INNEHÅLL
MOMENT 1, 3p
Barns utveckling - barns tankar - metakognition
Styrdokument och olika yrkesroller
Pedagogiska traditioner, olika syn på kunskap och lärande
Att arbeta i arbetslag
MOMENT 2, 3p
Etik i pedagogens vardag
Barns lek och skapande verksamhet samt dess betydelse för barns utveckling och lärande
Barns språkutveckling
Läs-, skriv- och matematikinlärning
MOMENT 3, 4p
Utvecklingsarbete

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, seminarier, praktiskt arbete - individuellt och i grupp - samt ett utvecklingsarbete.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Utvecklingsarbete 4.0poäng
Etik, lek, språkutv.,läs-,skriv-och matematikinlärning 3.0poäng
Barns utv.,styrdokument, traditioner arbetslag 3.0poäng

LITTERATUR
Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och kultur. ISBN 91-27-64964-4.
Granér, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber.
Johansson, H. Examensarbeten. Luleåmodellen.
Lendahls, B & Runesson, U (1996). Vägar till lärares lärande. Studentlitteratur.
Moyles, J R (1995). Släpp in leken i skolan. Runa förlaget.
Pramling-Samuelsson, I & Mårdsjö, A-C (1997). Grundläggande färdigheter och färdigheters grundläggande. Studentlitteratur.
Skolverket (1998). Jord för växande. Särtryck ur Växa i lärande och Att erövra omvärlden. Skolverket.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan, Lpfö 98.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94.
Dessutom tillkommer 200 sidor med anknytning till kursinnehållet i samråd med kursledaren.

REFERENSLITTERATUR
Ahlberg, A (1994). Att möta matematiken i förskola. Rita, tala och räkna matematik. Rapport nr 1994:12. Institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet.
Ahlberg, A (1995). Att möta matematiken i förskolan. Matematik i temaarbetet. Rapport nr 1995:14. Institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet.
Dahlgren, G m.fl. (1993). Barn upptäcker skriftspråket. Liber.
Doverborg, Pramling & Qvarsell (1991). Inlärning och utveckling. Almqvist & Wiksell.
Doverborg, Österberg & Pramling. Att förstå barns tankar - metodik för barnintervjuer. Almqvist & Wiksell.
Hagtved, E (1990). Skriftspråksinlärning genom lek. Natur & Kultur.
Jerlang, E (1992). Barns utveckling - en helhet. Runa.
Johnsen Hoines, M (1990). Matematik som språk. Utbildningsförlaget.
Marton, F. Hur vi lär. Rabén & Sjögren.
Pramling-Samuelsson, I & Mauritzson, U (1997). Att lära som sexåring. En kunskapsöversikt. Skolverket.
Rubinstein, L R (1996). Observera mera. Studentlitteratur.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 6p, Met 4p

Kontaktperson: Ulla Berg


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18