|
|
|
|
PÄP619 Att arbeta med sexåringar i skolan 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / VT-99 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Ulla Berg Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1998-12-02. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande. MÅL Efter avslutad kurs ska den studerande: ¥ ha fördjupade kunskaper om barns utveckling och inlärning med tonvikt på åldersperioden 5-7 år ¥ kunna underlätta och stimulera till en utökad samverkan mellan förskola, skola och fritidshem utifrån en helhetssyn på barn ¥ ha handlingsberedskap inför arbetet med barn i åldrarna kring skolstarten. INNEHÅLL MOMENT 1, 3p Barns utveckling - barns tankar - metakognition Styrdokument och olika yrkesroller Pedagogiska traditioner, olika syn på kunskap och lärande Att arbeta i arbetslag MOMENT 2, 3p Etik i pedagogens vardag Barns lek och skapande verksamhet samt dess betydelse för barns utveckling och lärande Barns språkutveckling Läs-, skriv- och matematikinlärning MOMENT 3, 4p Utvecklingsarbete UNDERVISNING Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, seminarier, praktiskt arbete - individuellt och i grupp - samt ett utvecklingsarbete. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Utvecklingsarbete | 4.0poäng |
Etik, lek, språkutv.,läs-,skriv-och matematikinlärning | 3.0poäng |
Barns utv.,styrdokument, traditioner arbetslag | 3.0poäng |
LITTERATUR Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och kultur. ISBN 91-27-64964-4. Granér, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. Johansson, H. Examensarbeten. Luleåmodellen. Lendahls, B & Runesson, U (1996). Vägar till lärares lärande. Studentlitteratur. Moyles, J R (1995). Släpp in leken i skolan. Runa förlaget. Pramling-Samuelsson, I & Mårdsjö, A-C (1997). Grundläggande färdigheter och färdigheters grundläggande. Studentlitteratur. Skolverket (1998). Jord för växande. Särtryck ur Växa i lärande och Att erövra omvärlden. Skolverket. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. Dessutom tillkommer 200 sidor med anknytning till kursinnehållet i samråd med kursledaren.
REFERENSLITTERATUR |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |