|
|
|
|
PÄP050 Den reflekterande praktikern 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU Gy / Lp 4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Birgitta Spets Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Den studerande á utvecklar sin förmåga att reflektera över sin egen och andras lärarpraktik á utvecklar sin förståelse för den professionella reflektionens betydelse för en lärarroll i ständig utveckling á utvecklar sin förståelse för den vetenskapliga teorins och den praktiska tillämpningens ömsesidiga beroende á lägger grunden till forskning i lärande INNEHÅLL á Fallstudier med utgångspunkt i erfarenheter under praktiken. á Presentation av pedagogiskt utvecklingsarbete. á Lärarrollen och yrkesidentiteten UNDERVISNING Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och problemorienterat basgruppsarbete. Basgrupperna består av representanter från olika ämnesområden. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 2.0poäng |
Lärarens arbete i teori och praktik | 3.0poäng |
LITTERATUR Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |