Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP050 Den reflekterande praktikern 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU Gy / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Birgitta Spets Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Den studerande
á utvecklar sin förmåga att reflektera över sin egen och andras lärarpraktik
á utvecklar sin förståelse för den professionella reflektionens betydelse för en lärarroll i ständig utveckling
á utvecklar sin förståelse för den vetenskapliga teorins och den praktiska tillämpningens ömsesidiga beroende
á lägger grunden till forskning i lärande

INNEHÅLL
á Fallstudier med utgångspunkt i erfarenheter under praktiken.
á Presentation av pedagogiskt utvecklingsarbete.
á Lärarrollen och yrkesidentiteten

UNDERVISNING
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och problemorienterat basgruppsarbete. Basgrupperna består av representanter från olika ämnesområden.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Examensarbete 2.0poäng
Lärarens arbete i teori och praktik 3.0poäng

LITTERATUR
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Dalin, P (1996). Utbildning för ett nytt århundrade. Stockholm: Liber. ISBN 91-47-04801-8.
Egidius, H. Problembaserad inlärning - en introduktion.
Hård af Segerstad, H (1997). Problembaserat lärande. Stockholm: Liber. ISBN 91-4704898-0.
Madsén, T (red) (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-34821-5.
Rudhe, E och Skolverket (1996). Ur nöd i lust. Västervik: Ekblad & Co. ISBN 91-88373-64-9.
Voss. Inlärningsrevolutionen.
Westman, F (1991). Läraryrket - en kärlekshandling? Artemis. ISBN 91-87762-25-0.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Ämnesdidaktik 1p, Examensarbete 2p.

Kontaktperson: Birgitta Spets


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18