|
|
|
|
PÄP049 Eleven, läraren och stoffet 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU Gy / Lp 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Birgitta Spets Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Den studerande á blir förtrogen med ämnesstoffet och de kursplaner som hör till ämnesområdet, blir medveten om de centrala ämnesdidaktiska frågorna samt skaffar sig kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalitet á utvecklar medvetenhet om betydelsen av inflytande och ansvar för människors självkänsla, lärande och utveckling á skaffar sig kunskap om elever med behov av särskilt stöd samt insikt i etiska frågor av betydelse för lärarrollen á lär sig att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete samt utvecklar förmågan att omsätta teorier i lärande och ämnesdidaktik i självständigt praktiskt lärararbete INNEHÅLL á Kursplaner á Centrala ämnesdidaktiska problemställningar. Läromedel. á Elevutvärdering, betygssättning och prov. Självvärdering. á Elever och lärare i demokratisk samverkan. Etik och socialisation. á Elever med behov av särskilt stöd. UNDERVISNING Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och problemorienterat basgruppsarbete. Till skillnad från utbildningens övriga kurser är basgrupperna i kursen sammansatta av representanter från samma ämnesområden. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Praktik (inkl examensarbete 4 poäng) | 9.0poäng |
Specialpedagogik/tentamen | 2.0poäng |
Kursplaner, kvalitetssäkring, ämnesdidaktik mm | 4.0poäng |
LITTERATUR Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3. Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om datorn som verktyg - för elever med läs- och skrivsvårigheter. Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Rabe, T & Hill, A (1996). Boken om integrering. Arlöw, Berlings. ISBN 91-564-0632-0. Skolverket. Betygsboken 1 och 2. Skolverket. Bildning och kunskap. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |