Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP049 Eleven, läraren och stoffet 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU Gy / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Birgitta Spets Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Den studerande
á blir förtrogen med ämnesstoffet och de kursplaner som hör till ämnesområdet, blir medveten om de centrala ämnesdidaktiska frågorna samt skaffar sig kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalitet
á utvecklar medvetenhet om betydelsen av inflytande och ansvar för människors självkänsla, lärande och utveckling
á skaffar sig kunskap om elever med behov av särskilt stöd samt insikt i etiska frågor av betydelse för lärarrollen
á lär sig att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete samt utvecklar förmågan att omsätta teorier i lärande och ämnesdidaktik i självständigt praktiskt lärararbete

INNEHÅLL
á Kursplaner
á Centrala ämnesdidaktiska problemställningar. Läromedel.
á Elevutvärdering, betygssättning och prov. Självvärdering.
á Elever och lärare i demokratisk samverkan. Etik och socialisation.
á Elever med behov av särskilt stöd.

UNDERVISNING
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och problemorienterat basgruppsarbete. Till skillnad från utbildningens övriga kurser är basgrupperna i kursen sammansatta av representanter från samma ämnesområden. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Praktik (inkl examensarbete 4 poäng) 9.0poäng
Specialpedagogik/tentamen 2.0poäng
Kursplaner, kvalitetssäkring, ämnesdidaktik mm 4.0poäng

LITTERATUR
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om datorn som verktyg - för elever med läs- och skrivsvårigheter.
Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94.
Rabe, T & Hill, A (1996). Boken om integrering. Arlöw, Berlings. ISBN 91-564-0632-0.
Skolverket. Betygsboken 1 och 2.
Skolverket. Bildning och kunskap.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Armelius, B (1996). Vård av ungdomar med sociala problem. Stockholm: Liber utbildning AB. ISBN 634-1682-4.
Egerbladh, T & Tiller, T (1998). Forskning i skolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
Ylander, C & Larsson-Lindman, B (1994). Makt och rädsla. Borås Centraltryckeri. ISBN 91-27-01961-6.
Ågren, L (1997). Att arbeta individanpassat i gymnasieskolan. Kalmar Sund Tryck. ISBN 91-7724-917-8.
Uljens, M (1997). Didaktik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-47941-7.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2,5p, Ämnesdidaktik 3,5p, Praktik 9p.

Kontaktperson: Birgitta Spets


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18