|
|
|
|
PÄP048 Läraren som ledare, gymnutb. 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU Gy / Lp 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Birgitta Spets Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Den studerande á skaffar sig kunskap om de krav och förväntningar som ställs på lärare i gymnasieskolan á skaffar sig insikter i pedagogiskt ledarskap och ämnesdidaktisk tillämpning á utvecklar sin färdighet i praktisk yrkesutövning á blir förtrogen med ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och till lärarrollen INNEHÅLL á Gymnasieskolan i det svenska skolväsendet. Styrdokument. á Gymnasielärarens uppdrag och grundfunktioner. Etik och sekretess. Miljöperspektiv och internationella perspektiv i undervisningen. á Individ- och grupputveckling - i allmänhet och i ämnesdidaktiskt perspektiv á Kommunikation och samtal. Konflikthantering och mobbning. á Pedagogiskt ledarskap för ämneslärare. á Forskningsmetodik relaterat till examensarbetet UNDERVISNING Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och problemorienterat basgruppsarbete. Basgrupperna består av representanter från olika ämnesområden. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment. Under kursen gör den studerande fältstudier i specialpedagogik som förberedelse för undervisningsmoment i nästkommande kurs. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.5poäng |
Praktik | 4.0poäng |
Forskningsmet relaterat till examensarbetet | 1.5poäng |
Ped ledarskap, ämnesdidaktisk tillämpning | 1.0poäng |
Individ- och grupputv, ämnesdidaktisk tillämpning mm | 1.5poäng |
Gymn.skolans org, styrdokument, läraruppdraget | 0.5poäng |
LITTERATUR Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3. Forskningsmetodik: Ej fastställd. Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94. Rudberg, B. Statistik. Skolverket. Bildning och kunskap. Skolverket. Vem bestämmer? Beställningsnummer 94:85. Liber. Skolverket. Överenskommet. Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. Studentlittertur. ISBN 91-44-00329-3. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |