Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP048 Läraren som ledare, gymnutb. 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU Gy / Lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Birgitta Spets Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Den studerande
á skaffar sig kunskap om de krav och förväntningar som ställs på lärare i gymnasieskolan
á skaffar sig insikter i pedagogiskt ledarskap och ämnesdidaktisk tillämpning
á utvecklar sin färdighet i praktisk yrkesutövning
á blir förtrogen med ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och till lärarrollen

INNEHÅLL
á Gymnasieskolan i det svenska skolväsendet. Styrdokument.
á Gymnasielärarens uppdrag och grundfunktioner. Etik och sekretess. Miljöperspektiv och internationella perspektiv i undervisningen.
á Individ- och grupputveckling - i allmänhet och i ämnesdidaktiskt perspektiv
á Kommunikation och samtal. Konflikthantering och mobbning.
á Pedagogiskt ledarskap för ämneslärare.
á Forskningsmetodik relaterat till examensarbetet


UNDERVISNING
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och problemorienterat basgruppsarbete. Basgrupperna består av representanter från olika ämnesområden. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment. Under kursen gör den studerande fältstudier i specialpedagogik som förberedelse för undervisningsmoment i nästkommande kurs.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.5poäng
Praktik 4.0poäng
Forskningsmet relaterat till examensarbetet 1.5poäng
Ped ledarskap, ämnesdidaktisk tillämpning 1.0poäng
Individ- och grupputv, ämnesdidaktisk tillämpning mm 1.5poäng
Gymn.skolans org, styrdokument, läraruppdraget 0.5poäng

LITTERATUR
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur.
ISBN 91-44-00089-8.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Forskningsmetodik: Ej fastställd.
Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94.
Rudberg, B. Statistik.
Skolverket. Bildning och kunskap.
Skolverket. Vem bestämmer? Beställningsnummer 94:85. Liber.
Skolverket. Överenskommet.
Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. Studentlittertur. ISBN 91-44-00329-3.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Ahrenfelt, B & Berner, R (1994). Konflikthanteringsboken. Malmö: Liber-Hermods. ISBN 91-23-01450-4.
Arwedson. Didaktik för lärare.
Assermark, G & Sörensson, K (1996). Arbetslag i gymnasieskolan. Stockholm: ITK läromedel J:B Grafiska AB. ISBN 7157 155.
Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Stockholm: Natur och Kultur.
Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala, en bok för människor i kontaktyrken. Stockholm. ISBN 91-44-32721-8.
Fahrman, M (1998). Mobbning.
Granér, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Lauvås. Handledning och praktisk yrkesteori-1.
Hägg, K & Kuoppa, S (1997). Professionell vägledning - med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00235.
Maltén, A. Lärarkompetens.
Nilsson, B (1994). Kommunikation. Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-31362-4.
Silén, C (1996). Ledsaga lärande. Linköping. ISBN 91-7871-871-6.
Rohlin, L et al (1994). Strategiskt ledarskap i lärsamhället. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-86312-01-4.
Rothny-Östberg, M & Rosendahl, S. Samtal som utvecklar. Malmö. ISBN 91-23-01443-1.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 3,5p, Ämnesdidaktik 1p, Praktik 4p, Examensarbete 1,5p.

Kontaktperson: Birgitta Spets


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18