Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP047 Elevens lärande, gymnasieutb. 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU Gy / Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Birgitta Spets Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Den studerande
á utvecklar självinsikt och medvetenhet om sina förutsättningar och möjligheter att motivera, leda och stödja elever i deras kunskapssökande, lärande och utveckling
á skaffar sig kunskap om ungdomars och vuxnas utveckling och lärande samt utvecklar ämnesdidaktisk medvetenhet
á skaffar sig grundläggande insikter och erfarenheter i ämneslärarens praktiska arbete
á grundlägger ett reflekterande förhållningssätt till sina lärarstudier och till lärarrollen

INNEHÅLL
á Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn. Skolans värdegrund. Lärarens självbild. Pedagogisk och ämnesdidaktisk grundsyn.
á Elevers lärande och utveckling - i allmänhet och i ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Forskning i lärande.
á Köns- och kulturperspektivets betydelse för lärande och utveckling. Ungdomars livsmiljö.
á Pedagogiska förgrundsgestalter. Vuxenpedagogik. Ämnesdidaktik i ett historiskt perspektiv.
á Informationsteknik

UNDERVISNING
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och problemorienterat basgruppsarbete. Basgrupperna består av representanter från olika ämnesområden. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Praktik 4.0poäng
Pedagogik och ämnesdidaktik i ett hist perspektiv 1.5poäng
Ungdomars och vuxnas lärare och utveckling mm 2.0poäng
Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn mm 1.5poäng

LITTERATUR
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Hedin, A & Svensson, L (1997). Nycklar till kunskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00373-0.
Jerlang, E (red) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94.
Skolverket. Bildning och kunskap
Skolverket. Överenskommet.
Stensmo. Pedagogisk filosofi.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Boström, L & Wallenberg, H (1997). Inlärning på elevernas villkor - inlärningsstilar i klassrummet. Falun: Brain Books AB.
Ellström, P et al (1996). Livslångt lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61751-8.
Hartman, S. Lärares kunskap.
Hård af Segerstad, H et al (1996). Vuxenpedagogik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61881-6.
Jensen, E. Hjärnbaserat lärande.
Klein, P & Saunders, B (1995). Tio steg mot en lärande organisation. Malmö: Brain Books AB.
Larsson, R. Politiska ideologier.
Liljeqvist, K (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37391-0.
Norén, K (1996). Samtal i pedagogernas rum. Stockholm: Nielsen & Norén förlag HB.
Steinberg, J (1994). Den nya inlärningen. Falköping: Ekelunds förlag. ISBN 91-7724-624-1.
Svedberg, L & Zaar, M (1995). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber. ISBN 91-634-0268-8.
Ziehe, T (1989). Kulturanalyser. Ungdom, utbildning, modernitet. Stockholm/Stehag; Symposion.
Ålund, A (1997). Multikultiungdom. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00221-1.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 4p, Ämnesdidaktik 1p, Praktik 4p, Examensarbete 1p.

Kontaktperson: Birgitta Spets


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18