|
|
|
|
PÄP047 Elevens lärande, gymnasieutb. 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU Gy / Lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Birgitta Spets Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Den studerande á utvecklar självinsikt och medvetenhet om sina förutsättningar och möjligheter att motivera, leda och stödja elever i deras kunskapssökande, lärande och utveckling á skaffar sig kunskap om ungdomars och vuxnas utveckling och lärande samt utvecklar ämnesdidaktisk medvetenhet á skaffar sig grundläggande insikter och erfarenheter i ämneslärarens praktiska arbete á grundlägger ett reflekterande förhållningssätt till sina lärarstudier och till lärarrollen INNEHÅLL á Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn. Skolans värdegrund. Lärarens självbild. Pedagogisk och ämnesdidaktisk grundsyn. á Elevers lärande och utveckling - i allmänhet och i ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Forskning i lärande. á Köns- och kulturperspektivets betydelse för lärande och utveckling. Ungdomars livsmiljö. á Pedagogiska förgrundsgestalter. Vuxenpedagogik. Ämnesdidaktik i ett historiskt perspektiv. á Informationsteknik UNDERVISNING Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och problemorienterat basgruppsarbete. Basgrupperna består av representanter från olika ämnesområden. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik | 4.0poäng |
Pedagogik och ämnesdidaktik i ett hist perspektiv | 1.5poäng |
Ungdomars och vuxnas lärare och utveckling mm | 2.0poäng |
Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn mm | 1.5poäng |
LITTERATUR Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3. Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1. Hedin, A & Svensson, L (1997). Nycklar till kunskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00373-0. Jerlang, E (red) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Skolverket. Bildning och kunskap Skolverket. Överenskommet. Stensmo. Pedagogisk filosofi. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |