Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP046 Socialpedagogik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp / åk 2, lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Steffan Lind Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-01-27 att gälla tills vidare.
Senast reviderad 1998-10-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP046 och PÄP044.

MÅL
Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig sådana kunskaper att de kan vägleda, stödja och hjälpa ungdomar i deras lärande och tillägnande av sådana kunskaper och färdigheter, värderingar och normer att ungdomarna kan etablera, bibehålla, utveckla och avveckla personliga och sociala relationer till grund för en god livskvalitet.

Efter genomgången kurs skall de studerande ha tillägnat sig:
á en orientering om socialpedagogik som utbildning, ämne och tillämpningsområde
á kunskap om begreppet handikapp generellt och sociala handikapp speciellt
á kunskap om socialisation, barn- och ungdomskultur och identitetsproblematik
á bearbetat egna attityder och värderingar kring avvikande beteende och nomalitet
á fördjupade teoretiska kunskaper om psykologiska, socialpsykologiska och sociologiska perspektiv på sociala handikapp
á kännedom om olika förklaringsmodeller till sociala handikapp
á kunskap om lagstiftning och om socialpolitiska mål och medel för verksamhet bland barn och unga
á insikter om de problem och den utslagning som en bristfällig fritidssituation kan medföra
á beredskap för att omsätta kunskaper om åter- och omfostrande psykosociala arbetsuppgifter i förebyggande arbete, behandlingsplanering och social träning
á kunskap om könsrelaterade aspekter på sociala handikapp
á tillägnat sig internationella perspektiv på socialt arbete bland barn och unga och kunskap om internationella överenskommelser
á erfarenheter från den aktuella forskningen om barns och ungdomars livsmiljö
á erfarenheter genom bearbetning av frågor i den aktuella debatten om sociala handikapp.

INNEHÅLL
Psykiska och sociala handikapp
Socialpedagogik, psykosocialt synsätt och arbete
Olika perspektiv på och förklaringsmodeller för sociala handikapp
Ungdomskulturer
Jämställdhet
Internationella perspektiv på socialt arbete
Barn och ungdomar som far illa - barnmisshandel, sexuella övergrepp och mobbning
Missbruk och kriminalitet
Traumatiska kriser - reaktions- och bearbetningssätt
Aggressivitet och våld bland ungdomar
Attityder och värderingar kring sociala handikapp
Sociallagstiftning och samhälleligt stöd
Psykosociala arbetsuppgifter, jämställdhetsarbete
Aktuell forskning och debatt

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten. Kursens teoriavsnitt och projektarbete inriktas mot sociala handikapp och förbereder för kurs PÄP008 Människor med behov av särskilt stöd.

EXAMINATION
Examination sker i form av bedömningar av individuella och gruppvisa kursuppgifter och vid litteraturseminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Socialpedagogik/seminarier - kursuppgifter 3.0poäng
Socialpedagogik/tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
Fahlberg, G & Magnusson, N (1993). Socialtjänstlagarna - bakgrund och tillämpning. Stockholm: Almqvist & Wiksell. ISBN 91-38-86130-9.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Lund: Liber förlag. ISBN 91-634-0729-9.
Johansson, H (1996). Examensarbeten. Luleåmodellen för lärarutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande.
Jönsson, I, Tondman, M, Arnman, G & Palme, M (1993). Skola - fritid - framtid. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38421-1.
Patel, R & Davidsson, B (1991). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30951-1.
Rudberg, B (1993). Statistik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0.
Socialstyrelsen (1997). Röster om barns- och ungdomars psykiska hälsa. Delbetänkande av barnpsykiatrikommittén SOU 1997:8. ISBN 91-38-20491-6.
Stensmo, C (1991). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-33631-4.

Utöver ovanstående tillkommer fack- och skönlitteratur om 350-400 sidor i anslutning till sociala handikapp som bestäms i samråd med examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 1p, Sk/Re 2p.

Kontaktperson: Steffan Lind

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18