|
|
|
|
PÄP044 Barns och ungdomars lärande 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl, Fp, Gr 1-7 / T1, Lp 2 / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Majbritt Persson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-06-12 att gälla tills vidare. Reviderad senast 1998-02-12. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid programmen. MÅL Studerande skall efter avslutad kurs ha: - kunskaper omfattande ett helhetsperspektiv på barns och ungdomars utveckling och lärande i både teori och praktik - kunskaper om leken och skapandets betydelse för barns och ungdomars lärande, - kunskaper om hur barns och ungdomars livsmiljö påverkar utveckling och lärande samt - kunskaper om olika metoder för att studera utveckling och lärande. INNEHÅLL Teori och praktik om barns och ungdomars utveckling och lärande. Teorier om barns och ungdomars socialisation och livsmiljö i ett mångkulturellt samhälle. Aktuell forskning om lärande. Genus-perspektiv på lärande. Observation och intervju. Styrdokument. Ansvar och sekretess. Datorer och lärande. UNDERVISNING Studerande från Fl, Fp, Gr 1-7 utbildningarna bildar samläsningsklasser. I varje klass finns studiegrupper. Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför studerande tre veckors praktik i den egna framtida verksamheten, inklusive fältstudier inom de andra yrkesgruppernas verksamhetsområden. Under praktiken/fältstudierna påbörjas arbetet med en egen praktikbok, som följer den studerande under utbildningen. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. Vidare bedöms praktik och skriftlig praktikrapport. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Datorer och lärande | 1.0poäng |
Praktik/praktikrapportering | 4.0poäng |
Barns- och ungdomars utveckling och lärande | 5.0poäng |
LITTERATUR Andersson, L- G (1989). "Attityder till språk". I: Sandqvist, C & Teleman, U (red.). Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9. Bergström, A (1994). Barnbilder. Högskolan i Luleå, Lärarutbildningarna. Dahlgren, H. Mål och medel. Ekelunds förlag. ISBN 91-7724-691-8. (Gr) Doverborg, E & Pramling, I (1985). Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer. A&W. ISBN 91-21-11502-8. Andra upplagan 1991. Ferm, C. Demokrati i praktiken. Runa Förlag. ISBN 91-88298-15-9. (Gr) Hjort, M-L (1996). Barns tankar om lek. En undersökning av hur barn uppfattar leken i förskolan. Stockholm: A&W International. ISBN 91-22-01728-3. ISSN 0346-5926. Hwang, P& Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi. Från foster till vuxen. Natur och Kultur. ISBN 91-27-05547-7. Jernström, E & Lindberg, S (1995). Musiklust. Runa förlag. ISBN 91-88298-24-8. Jörgensen, N (1995). Barnspråk och ungdomsspråk. Kap. 5. Fonetisk/fonologisk utveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-46751-6. Lindqvist, G (1996). Lekens möjligheter. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61391-1. L¿kken, G & S¿bstad, F (1995). Observationer och intervju i förskolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-60261-8. (Fl) Skoglund, E (1990). Lusten att skapa. Stockholm: Runa förlag. ISBN 91-7724-624-1. Strömqvist, S (1996). Talarskolan. Talprocesser - Teori och tillämpning. Kap. 2 "Språkutvecklingsperspektivet". Malmö: Gleerups. ISBN 91-40-61877-3. Wood, D (1992). Hur barn tänker och lär. Kap.5. "Språk och inlärning". Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35141-0. Aktuella styrdokument för förskola, fritidshem och grundskola. Aktuell litteratur om ansvar och sekretess i barnomsorg och skola. ÖVRIGT RESURSER: Sv/Pr.est. 2,5p, Ped 2,5p, Met 1p, Praktik 3p, Sk 1p. Kontaktperson: Majbritt Persson |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |