|
|
|
|
PÄN612 Naturvetenskaplig påbyggnad för Gr 1-7 svso 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / VT-99 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-12-02 att gälla tills vidare FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet och genomgången lärarutbildning. MÅL De studerande skall tillägna sig kunskaper om: á vetenskapsmetodik och experimentet som vetenskapsmetod ur ett didaktiskt perspektiv á den naturvetenskapliga undervisningens metodik och didaktik både i klassrummet och utomhus á hur man anknyter undervisningen till vardagsfenomen och elevernas begrepssfär á naturvetenskapens idéhistoriska utveckling samt naturvetenskaplig modell- och begreppsbildning á miljöundervisningens mål, metodik och samhällsbetydelse, lokalt, globalt och historiskt á atomteorin som förklaringsmodell för kemiska processer och fysikaliska fenomen á materians och livets uppbyggnad i olika organisations- och komplexitetsnivåer á jorden och vår plats i universum samt energiflöden genom naturliga och tekniska system á materiens oförstörbarhet, omvandling, nedbrytning, kretslopp och spridning i ett miljöperspektiv De studerande skall utveckla: á praktiska färdigheter i laborativa, undersökande och utomhuspedagogiska arbetssätt á omsorg och respekt för naturen och det levande samt en beredskap till etiskt ställningstagande rörande den moderna teknikens tillämpningar á förtrogenhet med elevers föreställningar om naturvetenskapliga, tekniska och ekologiska processer á förmåga att använda datorn och IT som hjälpmedel i den naturvetenskapliga undervisningen. INNEHÅLL BIOLOGI Cellens uppbyggnad och funktion. Genetik, den genetiska koden och ärftligheten. Grundläggande evolutionslära. Mikrobiologi; bakterier, virus och vanliga sjukdomar. Människans och djurens grundläggande anatomi och fysiologi. Hälsa, SANT och sexualkunskap. Botanisk fysiologi och anatomi i ett evolutionsperspektiv. Artkunskap, fauna och flora. Organismvärldens diversitet, utveckling och systematisering. Ekologi, innefattande även vinterekologi, limnologi och marinbiologi. Natursyn i ett historiskt perspektiv. Utomhuspedagogik och miljödidaktik. Humanekologi, människans inverkan på jordens livsmiljö. Biologiundervisnignens didaktik och metodik.
FYSIK
KEMI
TEKNIK | |
Fältstudier, kursuppgift | 1.5poäng |
Teknik, kursuppgifter | 2.0poäng |
Kemi/tentamen | 5.5poäng |
Fysik/tentamen | 5.5poäng |
Biologi/tentamen | 5.5poäng |
LITTERATUR Campbell, Mitchell & Reece (1997). Biology: Concepts & Connections. Benjamin/Cummings Publ. ISBN 0-8053-2022-9. Fitter, R & Fitter, A (1993). Bonniers Flora i färg. Bonnier Alba. ISBN 91-34-51461-9. - (1995). Utbildningspaketet Naturligtvis. Friluftsfrämjandet. Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 & 2. Norlands skolkonsult. Giancoli, D C (1998). Physics Principles with Applications. Prentice-Hall. ISBN 0-13-611971-9. Joesten, Netterville & Wood (1993). World of Chemistry, Essentials. Saunders College Publishing. Sundin, B (1995). Teknikutveckling, Teknik och samhälle i ett historiskt perspektiv. ACTEC läromedel. ISBN 91-88078-13-2.
REFERENSLITTERATUR |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |