|
|
|
|
PÄN405 Människan 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Biologi NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 4-9, åk 3 / Lp 2 och 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Yvonne Häggström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-19 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-12-02. FÖRKUNSKAPSKRAV Att med godkänt resultat genomgått kurserna MTF 301, PÄN400 och MTF302. MÅL Efter avslutad kurs ska den studerande: - ha en helhetssyn på människans mentala och fysiska hälsa och ha medvetenhet om individens möjlighet att påverka sin egen livskvalitet, - ha kunskaper om celler som kroppens byggstenar och reproducerande enhet som grund för livets uppkomst och utveckling, - ha kunskaper om människokroppens olika organ och organsystem och hur dessa fungerar tillsammans, - vara förtrogen med grundläggande begrepp och metoder inom optik och akustik så att han/hon kan förstå och förklara vardagliga skeenden, samt - ha insikter om hur droger, gifter och faktorer i arbetsmiljön påverkar kroppen. INNEHÅLL MOMENT 1. Biokemi, cellära, genetik, 7p - biokemi och cellens biokemiska processer - livets uppkomst ur biokemiska processer - cellen och dess byggstenar, processer och funktion - genetik; klassisk, molekylär och populationsgenetik MOMENT 2. Människokroppen, 10p. - form, funktion och utveckling (embryologi) - fysiologi och organanatomi - försvarssystem (immunologi) - sinnesorgan och deras fysik (akustik och optik) - det centrala nervsystemet och människans beteende (etologi) MOMENT 3. Människan i sin närmiljö, 3p. - individens möjligheter att påverka sin egen hälsa och livskvalitet (droger, gifter, näringslära, hälsolära, arbetsmiljö, ergonometri) - människans evolution, och humanekologi - ABC-första hjälpen och hjärt-lungräddningsutbildning UNDERVISNING Undervisningen leds av lärararbetslag där flera lärare kan närvara vid ett visst undervisningsmoment. Kursen grundas på problembaserat lärande (PBL), där teoretiska studier kombineras med praktiska tillämpningar. Studenterna skall kontinuerligt planera, genomföra och utvärdera kursens mål och innehåll genom egen undervisning i elevgrupper. I PBL-studierna ingår: - litteraturseminarie-serie som är obligatorisk där ett moment i kurslitteraturen diskuteras i gruppen - övergripande föreläsningar för att klargöra teoretiska samband - laborationer för att förmedla laborativ metodik - studiebesök för att finna kunskap och tillämpningar ute i samhället - resultatet av enskilda arbeten och grupparbeten skall redovisas: muntligt, skriftligt, via utställning och med hjälp av IT-teknik. - fältstudier i skolan där teori och pedagogisk metodik tillämpas med barnklasser EXAMINATION Obligatorisk närvaro vid laborationer, litteraturseminarier och redovisningar. Skriftlig och muntlig redovisning av projekt och praktikuppgift. Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Ke 1p, Bi 1p, Te 1p/projektarbeten | 3.0poäng |
Bi 5p, Fy 5p/tentamen | 10.0poäng |
Ke 5p, Bi 2p/tentamen | 7.0poäng |
LITTERATUR Campbell, N A (1996). Biology. The Benjamin/Cummings Publ. ISBN 0-08053-1967-3. Rischer, C E & Easton, T (1995). Focus on Human Biology. Harper Collins. ISBN 0-065-01796-X. Stryer, L (1995). Biochemistry. 4th ed. W H Freeman and Co. ISBN 0-7167-2009-4. Yong. University Physics. Vetenskapliga rapporter/artiklar i samråd med examinator. Ytterligare litteratur tillkommer efter studentens eget val. ÖVRIGT RESURSER: Bi 8p, Ke 6p, Fy 5p, Te 1p. Kontaktperson: Hans Gelter |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |