Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN400 Naturens möjligheter och begränsningar 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Miljövetenskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gl 4-9 åk 1 / Lp 4
Gl 4-9 åk 2 / Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ingalill Danielsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-02-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studier vid utbildningsprogrammet för grundskollärare 4-9, Ma/Na-inriktning.

MÅL
Studenterna skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig kunskaper:
- i oorganisk kemi, geologiska processer och om naturen och dess mångfald, uppbyggnad och ekologi,
- om olika epokers natursyn och vetenskapsutveckling.
Studenterna skall ha färdigheter och kompetens, som verksamma strategier, att utifrån barns omvärldsuppfattning kunna arbeta med en målinriktad naturundervisning. Studenterna ska bearbeta sin natursyn och förmåga att uppleva och se helheter och sammanhang, reflektera, värdera och göra etiska ställningstaganden för en positiv natursyn.

INNEHÅLL
Kursen skall ge studenterna positiva upplevelser som förutsättning för sin kunskapsutveckling och förståelse för naturen. Kursens innehåll skall ge en helhetsbild av naturen och dess processer ur ett biologiskt, geologiskt och kemiskt perspektiv. Matematiska tillämpningar, för att möjliggöra och öka förståelsen av naturundersökningar, ingår. Det konkreta arbetet med bl a odling i skolträdgård, husdjur, kolmila, viltvård, naturläger ingår för att ge didaktiska verktyg för utveckling av barns och ungdomars förståelse för naturens fundamentala samband och respekt för olika livsformer och deras miljöer.
MOMENT 1, 10 poäng
Grundläggande oorganisk kemi
Geologi - jordens uppbyggande och nedbrytande processer
Geokemiska processer i mark och vatten
Mineraler och bergarter
Tillämpad matematik och deskriptiv statistik
Natursyn och dess bakgrund
Systemekologi, struktur, dynamik och kretslopp
Populationsekologi
Ornitologi
MOMENT 2, 10 poäng
Inventeringsteknik och utomhuspedagogik
Biotopstudier
Organismvärldens indelning och utveckling
Fjällekologi
Marinbiologi
Botanisk systematik, morfologi och fysiologi
Herbarium
Etologi
Näringsämnen och metaller i naturen

UNDERVISNING
Undervisningen leds av lärararbetslag där flera lärare kan närvara vid vissa undervisningsmoment. Kursen grundas på ett problembaserat lärande (PBL) där teoretiska studier kombineras med praktiska tillämpningar. Studenterna skall kontinuerligt planera, genomföra och utvärdera kursens mål och innehåll genom egen undervisning i elevgrupper.
I PBL-studierna ingår litteraturseminarier på både kurslitteratur och utdelat material som diskuteras i grupp, övergripande föreläsningar för att klargöra teoretiska samband, laborationer samt egna problemstudier, som skall förankras med praktiska övningar tillsammans med elevgrupper. Redovisningar av enskilda uppgifter och gruppuppgifter sker muntligt och skriftligt där IT-tekniken skall användas. Frivilligt förläggs delar av fältstudierna till Lofoten och Abisko. Dessa studieresor bekostas delvis av studenterna. Ett kostnadsfritt alternativ erbjuds i närmiljö.

EXAMINATION
Obligatorisk närvaro vid laborationer, exkursioner, seminarier och redovisningar. Det didaktiska problembaserade arbetet skall delvis examineras genom praktiska övningar med klass/elevgrupp. Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, enskilt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Mom 2. Didaktiskt PBL-projekt 2.5poäng
Mom 2. Biologi/tentamen 5.5poäng
Mom 2. Kemi och geologi/tentamen 2.0poäng
Mom 1. Didaktiskt PBL-projekt 2.5poäng
Mom 1. Biologi/tentamen 2.0poäng
Mom 1. Matematik 1.5poäng
Mom 1. Kemi och geologi/tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
-. Kompendium i geokemi. Högskolan i Luleå.
Campbell, N A (1993). Biology. The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc. ISBN 0-8053-1880-1.
Harlen, W (1985). Våga språnget. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14778-7.
Helldén, G (1994). Barns tankar om ekologiska processer. Liber. ISBN 91-634-0523-7.
Jonsson, L. Europas fåglar. Stockholm: Bonnier.
Lundqvist, J (1988). Geologi, processer - landskap - naturresurser. Studentlitteratur.
Masterton, W L & Hurley, C N (1997). Chemistry, Principles and Reactions. Saunders College Publ. ISBN 0-03-057913-9.
Mossberg, B, Stenberg, L & Ericsson, S (1992). Den nordiska floran. Wahlström & Widstrand. ISBN 91-46-14833-7.
Rudberg, B (1997). Statistik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0.
Sörlin, S (1992). Naturkontraktet. Carlsons förlag.

REFERENSLITTERATUR
Andrews, J E, Brimblecombe, P, Jickells, T D & Liss P S (1996). An Introduction to Environmental Chemistry. Blackwell Science. ISBN 0-632-03854-3.
Cornell, J (1979). Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK.
Ericsson, B & Gembert, B (1991). Kvartärgeologi. Kompendium för grundkurs i geovetenskap.ÊUppsala Universitet.
Lärarhögskolan i Malmö. Utvecklingsavdelningen. ISSN 1101-7643. Rapporter.
Petersson, A (1992). Rapporter om utbildning, nr 3. Lunds Universitet.
Sjöberg, S (1992). Naturfagenes didaktikk, fra vitenskap til skolefag. Gyldendal. ISBN 82-05-20835-2.

ÖVRIGT
RESURSER:
Moment 1 - Bi 2p, Ke 5p, Ma 3p
Moment 2 - Bi 7p, Ke 3p.

Kontaktperson: Ingalill Danielsson


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18