Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN024 Fördjupning I - Naturvet. grunder och talens värld 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-7, ma/na / åk 2, lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
KSP046 och PÄP044

MÅL
De studerande skall tillägna sig kunskaper om:
- atomteorin som förklaringsmodell för kemiska processer och fysikaliska fenomen
- omvandlingar, faser och fasövergångar vid kemiska reaktioner
- naturvetenskapens idéhistoriska utveckling samt naturvetenskaplig modell- och begreppsbildning
- experimentets betydelse för det naturvetenskapliga arbetssättet och naturvetenskaplig didaktik
- elektromagnetiska grundbegrepp, kretsteori och tillämpningar
- den axiomatiska, deduktiva och induktiva strukturen inom matematisk talteori
De studerande skall utveckla:
- genom metakognition, sin insikt i hur detta omsätts i grundskolan i såväl begreppskunskaper som procedurkunskaper
- djupare insikt kring matematiska begrepp
- färdigheter i ett laborativt och undersökande arbetssätt

INNEHÅLL
Grundläggande allmän kemi såsom atomteori, periodiska systemet, kemisk bindning, kemiska reaktioner och termokemi.
Storheter, enhetssystem och mätningar. Materiens former och omvandling, värmelära.
Elektrisk kretsteori, experiment och tillämpning i vardagen.
Vetenskapsmetodik. Didaktiska synpunkter på experiment som vetenskapsmetod.
Vetenskaps- och teknikhistoria. Verkstadstekniska metoder.
Naturvetenskaplig och matematisk didaktik för grundskolan.
Naturliga tal, primtal, räknelagar, aritmetikens fundamentalsats, talsystemet inklusive komplexa tal.
Positionssystem, moduloräkning, Euklides algoritm samt algoritmer för aritmetiska beräkningar.
Algebrans fundamentalsats, faktorsatsen samt polynomdivision. Aritmetiska och geometriska serier.
Talmönster och induktionsbevis.

UNDERVISNING
Undervisningen sker delvis problembaserat och kompletteras med föreläsningar, lektioner, litteraturseminarier, laborationer, exkursioner och studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Naturvetenskap/kursuppgifter, laborationer 2.0poäng
Matematik/kursuppgifter, laborationer 2.0poäng
Naturvetenskap/tentamen 3.0poäng
Matematik/tentamen 3.0poäng

LITTERATUR
Joesten, M D & Wood J L (1996). World of Chemistry. 2nd ed. ISBN 0-03 004463-4.
Harlen, W (1985). Våga språnget. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14778-7.
Nämnaren TEMA (1996). Matematik - ett kommunikationsämne. Kompendiet, Göteborg.
Nämnaren TEMA (1997). Algebra för alla. Kompendiet, Göteborg.
Persson, H (1997). Försök med kemi. ISBN 91-21-14781-7.
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 & 2. Norrlands skolkonsult.
Vretblad, A (1995). Algebra och kombinatorik. Gleerups förlag. ISBN 91-40-62153-7.
Av institutionen tillhandahållet matematikmaterial.

ÖVRIGT
RESURSER: Fy/Tk 3p, Ke 2p, Ma 5p

Kontaktperson: Crister Björk

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18