|
|
|
|
PÄN023 Närsamhället - Grundläggande naturvetenskap och matematik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7, sv/sa / åk 2, lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Crister Björk Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV KSP046 och PÄP044 MÅL De studerande skall tillägna sig kunskaper om: - livets förutsättningar och utveckling samt villkoren för och betydelsen av biologisk mångfald, - människokroppens byggnad och funktion och insikt om betydelsen av goda hälsovanor, - miljö- och överlevnadsfrågor, energins flöden, - materiens egenskaper, oförstörbarhet, omvandlingar, kretslopp och spridning, - mätning, storheter, enheter och enhetssystem, - elektromagnetiska fenomen och begrepp, - grundläggande matematiska begrepp och metoder, matematikdidaktik, - naturvetenskaplig modell- och begreppsbildning, - metodik och didaktik i naturvetenskaplig undervisning De studerande skall utveckla: - omsorg och respekt för naturen och det levande, - förmåga att reflektera över och diskutera sin egen och andras miljö- och natursyn, - förståelse för förutsättningarna för ett uthålligt och resursbevarande samhälle, - förståelse av naturvetenskaplig metodik och kunskapsbildning, - förmåga till ett laborativt och undersökande arbetssätt, - insikter i grundskolans matematik för de första skolåren. INNEHÅLL Grundläggande cellbiologi och genetik. Organismvärldens diversitet, utveckling och systematisering. Artkunskap och ekologi hos några vanliga växter och djur. Skolträdgårdens didaktik. Grundläggande ekologi med vinterekologi. Humanfysiologi och hälsa, SANT och sexualkunskap. Vår plats i universum, tideräkning och rymdfärder. Mätningar och experiment som vetenskaplig metod. Elektriska och magnetiska begrepp och fenomen samt deras tillämpningar i vardagen. Laborationer med värme, ljus och ljud. Atomteori och energi. Materiens uppbyggnad. Faser och fasövergångar. Kemiska reaktioner. Eld, eldsläckning, förbränning och oxidation. Löslighet, surt och basiskt, vattenrening. Farliga kemikalier och deras hantering. Några tekniska tillämpningar och konstruktioner. Teknikhistoria. Talteori, geometri, problemlösning, prealgebra, ekvationer och samband. Naturvetenskaplig och matematisk didaktik för grundskolans tidiga skolår. En miljö- och naturinventering. UNDERVISNING Undervisningen sker delvis problembaserat och kompletteras med föreläsningar, lektioner, litteraturseminarier, laborationer, exkursioner och studiebesök. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Naturvetenskap/kursuppgift, laborationer | 4.0poäng |
Naturvetenskap/tentamen | 4.0poäng |
Matematik | 2.0poäng |
LITTERATUR Edstam, U (1986). Från flinta till chip. Akademiförlaget. Fitter, R & Fitter, A (1993). Bonniers Flora i färg. Bonnier Alba. ISBN 91-34-51461-9. Hubendick (1990). Vi på vår jord. Gidlunds. ISBN 91-7843-013-5. Harlen, W (1985). Våga språnget. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14778-7. Lehrman, R L (1990). Physics the Easy Way. Barron´s Educational Physics Series Inc. Persson, H (1997). Försök med kemi. ISBN 91-21-14781-7. Persson, P O & Skoog, P (1995). Kompendium i miljöskydd, del 1. Ekologi. IMA, KTH. ISBN 91-7170-710-7. Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 och 2. Norrlands skolkonsult. Unänge, J m fl (1994). Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5. Kemikompendier från Inst. REFERENSLITTERATUR Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Högskolan i Luleå. Helldén, G (1994). Barns tankar om ekologiska processer. Liber. ISBN 91-634-0523-7. Hubendick, B (1989). Vi på vår jord, om människans ekologiska situation. Gidlunds. ÖVRIGT RESURSER: Bi 3p, Fy/Tk 3p, Ke 2p, Ma 2p Kontaktperson: Crister Björk |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |