|
|
|
|
PÄN014 Fördjupningskurs Ma/Na, del 2 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Biologi NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7 / Termin 6 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Marie Leijonmarck Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-12-02. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄN010 Närsamhället som läromedel samt PÄP001 Utveckling och inlärning MÅL De studerande skall bearbeta och utveckla: - insikt i människokroppens funktioner, - helhetssyn på hälsoaspekter, - insikt i genteknikens möjligheter och risker, för etiska ställningstaganden, - fördjupade kunskaper och färdigheter inom grundskolans viktiga NO-områden, - förståelse för sambandet mellan teori och experiment varvid olika arbetsformer tillämpas och diskuteras, - förståelse för sambandet mellan naturvetenskap, teknik, samhälle och miljö, - ett problemorienterat synsätt, - ett undersökande och laborativt arbetssätt, - förståelse för att återanvändning och återvinning är viktiga delar i resurshushållningen, - bakgrund, syfte och metod till examensarbetet. De studerande skall ha kunskaper om: - uppbyggnad och funktion hos olika cellformer, - mikroorganismers betydelse, - genetik och genteknik, - styrfaktorer för organismfysiologi, - hälsa och ohälsa, - kraftsparande maskiner och deras funktion, - energi, energiomvandlingar och alternativa energislag samt energianvändning i och energitillförsel till det svenska samhället, - universums uppbyggnad och hur denna kunskap har utvecklats genom tiderna, - kolatomen och dess betydelse i allt organiskt material, - människokroppens kemi, - kemisk tekniska produkter av betydelse för vardagslivet, - råvarors omvandling till nya ämnen och förädling till industriprodukter och material samt hur dessa omhändertas efter användning, - det historiska perspektivet, - datoranvändning och IT inom naturvetenskap och matematik. De studerande skall kunna: - arbeta med hälsofostran, - genomföra experiment, tolka och beskriva resultaten samt formulera allmängiltiga lagar, - utnyttja de kunskaper kursen ger på ett ansvarsfullt sätt med hänsyn till miljön och det egna resursutnyttjandet, - redogöra för begreppsutveckling i matematik inom grundskolans ram, - redogöra för och exemplifiera skillnaden mellan begreppskunskap och procedurkunskap, - redogöra för hur man utgår från problemsituationer för såväl matematik i tillämpning som för begreppsbildning, - värdera okonventionella lösningsmetoders utvecklingsbarhet vid lösning av såväl matematiska problem som rutinuppgifter. INNEHÅLL MOMENT 1, Naturvetenskap, 10p Na-ämnenas didaktik. Praktik på högstadiet. * Biologi Cellbiologi. Mikrobiologi. Genetik. Humanfysiologi, vanliga sjukdomar och funktionshinder. SANT. * Fysik/teknik Densitet, Arkimedes princip. Tryck, speciellt hydrostatiska trycket. Bernoullis teorem. Fysikaliskt arbete. Effekt. Energi och energiomvandlingar. Alternativa energislag. Kraftsparande maskiner. Astronomi. * Kemi Kolet och kolföreningarnas kemi. Livsmedel. Pappersmassa och papper. Plaster och plasttillverkning. Textilfibrer. Bränslen. Bergarter, mineraler och malmer. Metaller, järn och järnframställning. MOMENT 2, Matematik, 3p Matematikdidaktik. Praktik på högstadiet. Algebra. Negativa tal. Valda delar ur grundskolans matematikkurs. Problemlösning. Moment 3, Examensarbete, 2p UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, laborationer och exkursioner. EXAMINATION Bedömningen sker vid individuell muntlig och skriftlig examination. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Praktik (varav 1p lägerskola i termin 5) | 3.0poäng |
Examensarbete | 2.0poäng |
Matematik | 2.0poäng |
Biologi/tentamen | 3.0poäng |
Fysik/Kemi | 5.0poäng |
LITTERATUR MOMENT 1, Naturvetenskap * Biologi Campbell, N A (1993). Biology. The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc. Grennberg, K (1991). Kompendium i mikrobiologi. Avd för restproduktteknik. Högskolan i Luleå. Jonsson, G & Sönne, B (1989). Anatomi och fysiologi. SLT- Studium. Kompendier. * Fysik/Teknik Lehrman, R (1990). Physics the Easy Way. Barron's Educational Series, Inc. Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 och 2. Norrlands Skolkonsult. Sundström, T. Populär energi. Forum för tvärvetenskap, Umeå Universitet. * Kemi Joesten, Johnsson, Netterville, Wood (1991). World of Chemistry. Saunders. Kompendier. MOMENT 2, Matematik Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Grundläggande begrepp och mera matematik. Stockholm: Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7. Kursmaterial i matematik för Gr 5 & Gr 6 (1993). Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik, Högskolan i Luleå. A4-format. Aktuella tidskriftsartiklar tillhandahålls i samband med undervisningen. REFERENSLITTERATUR Andersson, B (1989). Grundskolans naturvetenskap. Utbildningsförlaget. Helldén, G (1992). Grundskoleelevers förståelse av ekologiska processer. Pedersen, S (1992). Om elevers förståelse av naturvetenskapliga förklaringar och biologiska sammanhang. Na-didaktik - väljs från referenslistan i samråd med undervisande lärare. ÖVRIGT RESURSER: Moment 1 - Bi 3p, Fy 3p, Ke 2p, Pr 2p Moment 2 - Ma 2p, Pr 1p Moment 3 - Examensarbete 2p Kontaktperson: Crister Björk |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |