Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM610 Reklam och kreativ annonsering 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Industriell marknadsföring

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
/ LpI

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 980216 att gälla från höstterminen -98

FÖRKUNSKAPSKRAV
IEM008 eller motsvarande.

MÅL
Kursens mål är att - ge kunskap om annonserings roll inom marknadskommunikation - ge kunskap om annonserings kreativa aspekter inom olika media - ge kunskap om reklamforskning - ge kunskap om mediaplanering och budgetering för reklam - ge kunskap om hur man utvecklar en komplett reklamkampanj - ge kunskap om teamwork och presentationsteknik - ge kunskap om etik inom reklambranschen

INNEHÅLL
Kursen introducerar reklamindustrin och de kreativa aspekterna av reklamindustrin . Teori om reklamutformning används aktivt genom att utforma och producera reklam för olika media. Klassen delas upp i olika grupper som blir reklambyråer med "riktiga" kunder (eller med case studies).

UNDERVISNING
Föreläsningar/lektioner, seminarier, handledning, gruppuppgifter och projektarbeten. Kursen ges på engelska.

EXAMINATION
Minipresentationer under kursen samt en slutpresentation av reklamkampanjen vid kursens slut. För godkänt på kursen krävs deltagande på lektionerna samt godkänt på presentationernas skriftliga samt muntliga delar. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare minst ett provtillfälle under läsåret.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV
Obligatoriska prov och uppgifter 10.0poäng

LITTERATUR
Meddelas senare.

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28