Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM325 Företagsekonomi DI-marknadsföring 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Industriell marknadsföring

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Ek / Lp I

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 980216 att gälla från höstterminen -98

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi C marknadsföringsinriktning eller motsvarande.

MÅL
Kursens mål är att ur ett företagsledningsperspektiv - ge fördjupade kunskaper i forskningsmetodik - ge fördjupade kunskaper i marknadsundersökningar - ge kunskap om hur företag på industriella marknader planerar och genomför aktiviteter för att åstadkomma affärer.

INNEHÅLL
Moment 1 Forskningsmetodik Definition av problem och formulering av hypoteser - Hur man finner relevant litteratur mot bakgrund av aktuella problemställningar och hypoteser. Val av referensram. Datainsamlingsmetoder. Databehandling och presentation av resultat. Fallstudieansatsen och dess lämplighet för olika problemställningar. Moment 2 Marknadsundersöknignar Hur en marknadsundersökning kan utformas. Val av undersökningsansats och genomförande av vald ansats. Urvalstekniker. Analys och tolkning av data. Moment 3 Sales Management Kursen behandlar industriell försälning, dvs de aktiviteter som industriföretagen genomför för att åstadkomma affärer med sina kunder. Industriella företag har specialiserats allt mer och det har medfört ett ökat beroende mellan säljande och köpande företag. Affärsförbindelserna har blivit allt mer komplexa. Företagen samverkar över längre tid i ömsesidiga och långsiktiga kundrelationer. En viktig del i hanteringen av dessa kundrelationer är de aktiviteter som enskilda individer i det säljande företaget genomför för att åstadkomma affärer med enskilda kunder, dvs den personliga försäljningen. Kursen fokuserar sälljledning och det nya innehåll som personlig försäljning fått, genom inriktningen att skapa långsiktiga och ömsesidiga relationer.

UNDERVISNING
Föreläsningar/lektioner, seminarier, handledning, gruppuppgifter, övningar/laborationer, praktikfall och projektarbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom individuella inlämningsuppgifter, redovisning av gruppuppgifter, praktikfall och projektarbete. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska närvarotillfällen.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV
Sales Management, obl prov och uppgifter 5.0poäng
Marknadsundersökning, obl prov och uppgifter 3.0poäng
Forskningsmetodik, obl prov och uppgifter 2.0poäng

LITTERATUR
Meddelas senare.

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28