|
|
|
|
IEK600 Statistik AI 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Statistik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Kerstin Vännman Bitr professor FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd 16 februari 1998 att gälla från höstterminen 1998. FÖRKUNSKAPSKRAV Matematik 3 åk SENT, komvux etapp 3, kurs C, med lägst betyget 3. Rekommenderat förkunskapskrav: Grundläggande matematik, IEK301. MÅL Vid kursens slut ska den studerande ¥ kunna visa att hon eller han har tillägnat sig ett statistiskt tänkande; ¥ kunna redovisa sin förståelse för variation och för vikten av att kunna ta hänsyn till den med statistiska resonemang; ¥ kunna redogöra för och tillämpa de olika momenten i en statistisk undersökning; ¥ kunna tillämpa statistiska metoder, särskild sådana med anknytning till ekonomens och samhällsvetarens arbetsfält, för insamling, bearbetning och analys av datamaterial; ¥ kunna använda statistisk programvara på dator i samband med bearbetning och utvärdering av datamaterial; ¥ kunna söka i den nationella och internationella officiella statistikproduktionen; ¥ ha visat att hon eller han, både i muntlig och skriftlig form, kan redovisa resultat och analyser av såväl egna som andras undersökningar. INNEHÅLL Med hjälp av exempel från ekonomens och samhällsvetarens arbetsfält diskuteras och exemplifieras några av statistikens användningsområden. Kursen ska ge en förmåga att bedöma statistiska resonemang och undersökningar genom att kritiskt granska sättet att presentera och analysera undersökningsresultat. Stor vikt läggs vid kritisk granskning genom hela kursen. Den kvantitativa informationen som krävs i en beslutsprocess är ibland producerad av något officiellt organ. Det är därför av vikt att ha kännedom om den officiella statistikproduktionen och att kunna hitta relevant information i såväl de nationella som internationella statistiska publikationerna. Detta övas bland annat genom tillämpningsuppgifter som bygger på att information inhämas från den officiella statistikproduktionen. En större tillämpningsuppgift som innebär att planera, genomföra och utvärdera en statistisk undersökning ingår. Denna tillämpningsuppgift sträcker sig över hela kursen. Dessutom ingår ytterligare ett antal mindre tillämpningsuppgifter. Datorn används som naturligt hjälpmedel genom hela kursen. Genom hela kursen övas att, i både muntlig och skriftlig form, redovisa resultat och analyser av såväl egna som andras undersökningar. Första delen av kursen behandlar olika problem som man möter vid planering och genomförande av en statistisk undersökning studeras. Här tas upp bland annat problemformulering, val av mätmetod samt konstruktion av frågeformulär. Olika sätt att sammanställa, beskriva och analysera ett statistiskt datamaterial, bl a explorativ dataanalys, tas upp. Olika läges- och spridningsmått studeras. Analys av olika samband studeras med hjälp av standardvägnings- och korrelationsmått samt enkla linjära modeller. För att en ekonom eller samhällsvetare ska kunna tillgodogöra sig en utökad mängd av ekonomisk information behövs kunskap om index. Olika typer av nationella och internationella officiella index studeras. Vidare studeras indexteori med bland annat vägda och ovägda index, indexreglering samt deflatering. Sannolikhetsteorin är ett viktigt hjälpmedel för att studera slumpens inverkan och beskriva och studera variation inom och mellan datamaterial. Enkla sannolikhetsteoretiska begrepp tas upp, däribland oberoende händelser, betingad sannolikhet och slumpvariabel. Några enkla slumpmodeller introduceras, bland annat binomialfördelningen och normalfördelningen. Under andra delen av kursen fortsätts studierna av olika problem som man mäter vid planering och genomförande av en statistisk undersökning. Bland annat behandlas praktiska problem som uppstår vid insamlandet av data, analys och utvärdering av en undersökning, olika typer av mätfel och bortfall samt presentation av undersökningsresultat. För att kunna utvärdera statistiska undersökningar behövs begrepp från den statistiska teorin, bland annat studeras felmarginal och felrisk. Olika parametriska metoder tas upp. Här studeras även metoder för att uppskatta och jämföra andelar samt metoder för att undersöka samband. UNDERVISNING Undervisningen består av en blandning av föreläsningar, lektioner, seminarier, datorövningar och handledning. I kursen ingår ett antal obligatoriska undervisningstillfällen och obligatoriska tillämpningsuppgifter som redovisas skriftligt eller muntligt. Tillämpningsuppgifterna görs dels individuellt och dels i grupp. EXAMINATION Skriftlig tentamen vid kursens slut. För godkänt på kursen krävs förutom godkänd tentamen, godkänt på de obligatoriska tillämpningsuppgifterna samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar. För obligatoriska uppgifter ges enbart betyget Godkänd eller Underkänd. För tentamen ges betyget Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För hela kursen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få slutbetyget Väl godkänd på kursen krävs godkända obligatoriska uppgifter samt betyget Väl godkänd på tentamen. För att få slutbetyget Godkänd på kursen krävs godkända obligatoriska uppgifter samt betyget Godkänd på tentamen. KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG MOMENT/PROV | |
Obligatoriska uppgifter | 5.0poäng |
Tentamen | 5.0poäng |
LITTERATUR Dahmström, Karin: Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning. Studentlitteratur 1996, andra upplagan. ISBN 91-44-00111-8 Mann, Prem, S.: Statistics for Business and Economics. Wiley, 1995. ISBN 0-471-58969-1 Moore D. S.: Statistics Concepts and Controversies. WH Freeman USA 1997, fjärde upplagan. Kompletterande material från Avdelningen för kvalitetsteknik och statistik. Referenslitteratur Blomqvist L, Klefsjö B & Söderström U (1986). Grundläggande matematik för ekonomstudier, Högskolan i Växjö, ca 150 sidor. Körner, S & Wahlgren L (1996). Praktisk statistik, Studentlitteratur, Lund, 250 sidor. Wallgren, B & Wallgren, A (1983). Undersökningar och statistik, Natur och Kultur, Stockholm. 200 sidor. Wallgren A & B. m fl (1994). Statistikens bilder Ñ att skapa diagram, Statistiska centralbyrån, Stockholm, 94 sidor. Wärneryd, B mfl (1990). Att fråga. Om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter, Statistiska centralbyrån, Stockholm, 280 sidor. ÖVRIGT I kursen ingår grupparbeten som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt. För att detta skall fungera krävs ett aktivt deltagande från den studerande under hela kursen. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan. Kontaktperson: Ingrid Andersson |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |