Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IES611 Ekonomi och teknik i samhällsplaneringen A 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Regional utveckling o planering

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Val F o V / ht
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Olof Stjernström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 1998-02-16 att gälla från ht98.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Inga särskilda förkunskapskrav förutom allmän behörighet.

MÅL
Kursens syfte och målgrupp:
Kursen syftar i första hand till att erbjuda studerande i samhällsvetenskap en avslutning i sin utbildning där såväl tekniska, ekonomiska som sociala aspekter i olika typer av samhällsplanering och utredningsverksamhet beaktas och förenas. Avsikten är att härigenom öka förståelsen bland samhällsvetenskapligt utbildade för samhällsplaneringens och stadsbyggandets tekniska, dvs mer ingenjörsmässiga, aspekter samtidigt som man bekantar sig med ekonomiska analys- och prognosmetoder.

Moment 1.
Delmomentets mål är:
-att ge kunskaper om växelspelet mellan ekonomins utveckling i ett nationellt och regionalt sammanhang och samhällets infrastruktur
-att ge grundläggande kunskaper om samhällsplaneringens utveckling
-att förmedla kunskaper om regionala prognoser och prognosinstrument

Moment 2.
Delmomentets mål är:
-att skildra hur dagens samhälle med dess tekniska system fungerar samt ge en inblick i hur framtidens samhälle skulle kunna fungera med kretsloppstänkande som grund. Stor vikt läggs vid problemidentifikation och redovisningar.
-att ge kunskaper om de metoder och värderingar som används vid planering och utformning av bebyggelse och trafiksystem. Efter genomgången kurs skall studenten ha lärt sig en lämplig arbets-metodik samt övat sig i konsten att presentera, motivera och kritiskt granska framtagna planförslag.

INNEHÅLL
Kursen omfattar totalt 20 poäng och består av två ämnesmässigt åtskilda men faktamässigt integrerade kursdelar. Tyngdpunkten under de inledande tio veckorna kommer att ligga på de mer ekonomiska och socialt analyserande delarna, medan de tekniska och arkitektoniska momenten dominerar under de resterande veckorna.

Kursen inleds med 10 poäng som ägnas åt hur ekonomins generella utvecklingstendenser kan relateras till samhällets infrastruktur och åt metoder för att analysera och förstå sysselsättnings- och befolkningsförändringar. Uppmärksamhet ägnas också frågan hur miljöaspekter kan integreras med den ekonomiska analysen. Därefter följer 10 poäng med företrädesvis tekniska aspekter på stadsbyggandet, främst inom trafik- och bebyggelseplaneringen utifrån ekologiska utgångspunkter och kretsloppstänkande.

Moment 1 EKONOMISK OCH SOCIAL UTVECKLING, INFRASTRUKTUR OCH PLANERING (10p)
Introduktion: samhällsplaneringen igår och idag 5%
Ekonomisk utveckling, infrastruktur och miljö 35%
Grundläggande kunskaper om regionala förlopp, 10%
demografisk utveckling och migration
Självständigt arbete/rapport 50%

De tre inledande delmomenten syftar till att skapa förutsättningar att genomföra det självständiga arbete som avslutar momentet. Detta arbete består av egna problem- och hypotesformuleringar samt av statistiska tester av dessa.

Moment 2 FYSISK PLANERING - TEORI OCH METOD (10p)
Översiktlig planering 25%
Stadsbyggandets historia. Bebyggelseformer och markbehov. Planeringsproblem. Service. Landskapsarkitektur. Trafik och teknisk försörjning. Kretsloppsteknik. Kretsloppstänkande i framtidens samhälle.

Detaljplanering 25%
Trafiksystemets utformning med tanke på milljöeffekter, framkomlighet och trafiksäkerhet. Bebyggelseplaneringens förutsättningar: Förhållandet till klimat och natur.

Tillämpningsövningar 50%
Tillämpningsövningarna genomförs på två olika nivåer. Dels på en kommundels/stadsdelsnivå och dels på en bostadsområdesnivå.
Översiktligt: Luleås stadsdelar studeras och utvärderas med avseende på läge och omgivning, bebyggelse, trafik, grönytor, service.
Detaljplanering av bostadsområde
Utifrån ett eget planprogram utformas ett bostadsområde med dess olika verksamheter och trafiksystem. Moment: Inventering, planprogram, skissprocess, gestaltning, presentation, redovisning och kritik.


UNDERVISNING
Moment 1.
Föreläsningar, laborationer och seminarieövingar.

Moment 2.
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, övningar och studiebesök.
Tillämpningsövningar genomförs som grupparbete.

EXAMINATION
Moment 1
Obligatoriska seminarieövningar, tentamen, muntlig presentation och skriftlig rapport.

Moment 2.
Tillämpningsövningarna redovisas muntligt samt skriftligt. En kontrollskrivning och ett litteraturseminarium under kursen bedöms som godkända eller ej godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U,G, VG

MOMENT/PROV

Mom 2 Tentamen och skriftlig rapport 10.0poäng
Mom 1 Tentamen och skriftlig rapport 10.0poäng

LITTERATUR
Moment 1.
Kaijser A.: I fädrens spår. Carlsson förlag 1994
Johansson M. & Persson L-O.: Regioner för generationer. Allmänna förlaget 1991.
Därtill kommer ytterligare litteratur i miljöekonomi, demografisk teori och samhällsplanering.

Moment 2.
Kompendium i trafik- och bebyggelseplanering, HLu, 1994.
Biologi och bosättningar. Red: Per E Berg. 1993.
Daggmaskens dilemma. Idéer för en mer ekologisk stad. Skärhamn 1991.
Därtill kommer ytterligare litteratur om fysisk planering.


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16