|
|
|
|
IES005 Teknik-etik 4.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Statsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Alla inom tek- / Lp I o III nisk sektor / / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR M-B Westerlund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd 1998-02-16 att gälla från ht98. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet MÅL -att ge grundläggande kunskaper om etiska begrepp -att ge kunskaper om den historiska debatten kring etiska frågor -att belysa etiska frågor föranledda av ny teknik -att stimulera till debatt om ingenjörsetik INNEHÅLL Kursmoment Fördelning Etiska grundbegrepp 33% Idehistorisk översikt 33% Teknik-etik 33%
Praktikfall (2 p) - Analys av någon etisk problemställning. Problemområdet väljs i början av kursen. Detta avser att belysa teknisk-etiska aspekter inom ett teknikområde. Skriftlig och muntlig oppositionsuppgift.
Övriga moment (2p ) - De övriga momenten avser att stödja arbetet med praktikfallet. Vid lektioner och gruppövningar behandlas: Grundläggande etiska begrepp. Olika etiska teorier. Etisk debatt i historisk belysning. Skillnaderna mellan fakta och värderingar. Nya etiska frågor föranledda av modern vetenskaplig utveckling. Analys av begreppet teknik kopplat till etiska frågor.
| |
Övrigt | 2.0poäng |
Skriftlig Tentamen | 2.0poäng |
LITTERATUR Collste, G (1996). Inledning till etiken. Stockholm: Studentlitteratur. Nordin, Ingemar ( 1992): Etik, Teknik och Samhälle. 275 sid, Timbro ISBN 91-7566-240-X. Stevensson, L. (senaste upplagan): Sju teorier om människans natur. Oxford University Press. Artiklar tillkommer.
Referenslitteratur:
Övrig litteratur: |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |