Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM504 Internationell företagsekonomi DI 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Industriell marknadsföring

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
IntEk / Lp I

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 980216 att gälla från höstterminen -98

FÖRKUNSKAPSKRAV
Internationell företagsekonomi C eller motsvarande.

MÅL
Kursens mål är att ur ett internationell företagsledningsperspektiv
- ge fördjupade kunskaper i forskningsmetodik och internationella marknadsundersökningar
- ge fördjupade kunskaper om de frågor och problem som vanligtvis uppstår i samband med
formulering av strategier och ledning av verksamheter inom det multinationella företaget.


INNEHÅLL
Moment 1 Forskningsmetodik och Internationella marknadsundersökningar Definition av problem och formulering av hypoteser. Val av referensram. Datainsamlingsmetoder. Databehandling och presentation av resultat. Fallstudieansatsen och dess lämplighet för olika problemställningar. Hur en internationell marknadsundersökning kan utformas och genomföras.

Moment 2 Internationell affärsstrategi och management
Detta kursavsnitt behandlar begrepp, modellar och teorier som kan användas praktiskt för att förstå internationell affärsverksamhet och strategier för ledning av multinationella företag. Delar som behandlas är bransch karakteristiska och strategiska val, konkurrens inom globala verksamheter, värdlandets policy gentemot multinationella företag, organisation och styrning av internationell
verksamhet, förvaltning av produktions- och mänskliga resurser samt global tekniköverföring. Kursen fokuserar globala strategier, internationella tillväxtstrategier, strategier för forskning och utveckling, marknadsförings- och tillverkningsfunktioner samt frågor avseende utformning av organisationer.


UNDERVISNING
Föreläsningar/lektioner, seminarier, handledning, gruppuppgifter, praktikfall och projektarbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftligt prov, samt redovisning av gruppuppgifter, praktikfall och projektarbete. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska närvarotillfällen.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV
Int affärsstrategi och management, obl prov och uppgifter 8.0poäng
Forskn.met och int.markn.und, obl prov och uppgifter 2.0poäng

LITTERATUR
Meddelas senare.

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16