|
|
|
|
IED601 Data- och Systemvetenskap AII 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Data och systemvetenskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Guohua Bai Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd 980216 att gälla från ht -98. FÖRKUNSKAPSKRAV För tillträde till kursen krävs kursen DSV A1 10 poäng MÅL Kursens mål är att ge kunskaper i generell systemteori med avseende på utveckling och konstruktion av informationssystem, och metodologier för design och programmering av administrativa informationssystem. INNEHÅLL Kursmoment 1. Generell systemteori med avseende på utveckling och konstruktion av informations system (40%) - teorier kring administrativa system, utveckling och konstruktion - historisk bakgrund kring olika konstruktioner av informations system, artificiell intelligens (AI), beslutsstödjande system (DSS), människa dator- interaktion (HCI), informatik 2. Metodologier för utveckling av administrativa informations system (60%) Traditionell systemutveckling (40%) - systemanalys och kravdefinition - projektdesign och modellering - programmering (C) - dokumentation - test och implementation - drift och underhåll Prototyping och användarorienterad systemutveckling (20%) - olika angreppssätt vid prototyping - Human-Computer Interactive (HCI) systems design - skandinavisk tradition, Participatory Design (PD) UNDERVISNING Undervisningen består av lektioner/föreläsningar och laborationer. EXAMINATION Skriftlig tentamen och obligatoriska inlämningsuppgifter. Skriftlig tentamen omfattar kursmoment 1(systemteori) och kursmoment 2 (traditionell systemutveckling). Skriftlig tentamen för kursmoment 2 består av delarna systemutveckling och programutveckling. Studenter som blivit godkända på samtliga moment i den skriftliga tentamen erhåller 7 poäng. Studerande gör endast omtentamen på underkända moment. Obligatoriskt deltagande i seminarium, grupparbete. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen". För studerande som inte är godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare minst ett provtillfälle under läsåret. KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG MOMENT/PROV | |
Moment 0002-0003 - Ind kunskapskontroll, tentamen | 7.0poäng |
Systemutveckling - Ind kunskapskontroll, tentamen | 0.0poäng |
Systemteori - Ind kunskapskontroll, tentamen | 0.0poäng |
Sem/redovisning av grupparbete | 3.0poäng |
LITTERATUR Kompendium IES/DSV: DSV AII- Röda Tråden, 1996. Andersen Erling S:, Systemutveckling - principer, metoder och tekniker, Studentlitteratur, 1994, 526 s. Agrawal, Kumar: Programming in ANSI C, West Publishing Company, 1992, 452 sid. Skyttner, Lars: General Systems Theory - an introduction, Antony Rowe Ltd Chippen-ham, Wiltshire, 1996. Pressman Roger S: Software Engineering, A practitioners approach, European adaptation, fourth edition, McGraw-Hill, 1997, 885 s Referenslitteratur: Newman, W. M. & Lamming, M. G.: Interactive Systems Design, Addison Wesley, 1992, 801 s. Pressman, R.: Software Engineering, McGraw Hill, 1992, 801 s. Preece, Jenny: Human-Computer Interaction, Addison Wesley, 2nd ed., 1995, 775 s. Willoch, B-E.: Business Process Reengineering, Docendo Läromedel, Kista, 1994, 190 s. Bilting, U., Skansholm, J.: Vägen till C, senaste upplagan, Studentlitteratur Kontaktperson: Bai Guohua |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |