|
|
|
|
MAM116 Matematik i teori och tillämpning 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Matematik/Tillämpad matematik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr utb 4-9 / Lp II ma/no / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR G Brandell Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 1998-10-06, att gälla från H98. FÖRKUNSKAPSKRAV Lärandets förutsättningar, PÄP401. Tal, talbegrepp och analys, MAM083. Algebra och geometri, MAM084. MÅL självständigt ska kunna förklara, förstå och värdera ¥ matematikens roll i samhället i relation till skolans målsättning för matematikutbildningen ¥ skolmatematikens innehåll ur ett historiskt perspektiv ¥ lärande i matematik sett ur individens och gruppens perspektiv ¥ lärarens uppgifter och roll i matematikundervisningen ¥ viss matematikdidaktisk forskning Ð utvecklar sin förmåga att muntligt och skriftligt beskriva och analysera matematikdidaktiska frågeställningar Ð genom praktik vid en grundskola, företrädesvis i år 7-9, utvecklar sin förmåga ¥ att undervisa och handleda elever i matematik ¥ att skapa goda förutsättningar för elevernas matematikinlärning individuellt, i gruppen och i klassen ¥ att planera och utvärdera elevernas matematiska aktiviteter. INNEHÅLL Matematikdidaktik: Ð behavioristisk och konstruktivistisk syn på inlärning, begreppskunskap och procedurkunskap Ð utvecklingen av barns uppfattning om tal, som matematiska objekt och som modell för verkliga system Ð utvecklingen av barns uppfattning om geometriska objekt, deras egenskaper, relationer mellan dem och om geometri som en abstraktion Ð utvecklingen av barns förståelse för algebran, baserad på tidigare erfarenheter från aritmetiken och geometrin Ð lärandet i matematik som en process där eleven, gruppen av elever och läraren har del - betydelsen av affektiva faktorer, kön och social bakgrund för lärandet i matematik Ð skolans läroplan och kursplaner i matematik för förskola, grundskola och gymnasium i ett historiskt perspektiv Ð metodik och didaktik relaterat till centrala områden i skolkursenrna Ð former för undersökande och problemlösande arbete som utvecklar lärandet i matematik Ð mål och metoder för utvärdering, uppföljning och betygssättning Ð läromedel i matematik och deras användning Ð laborativt material och miniräknare i matematikundervisningen Ð datorbaserade verktyg i matematikundervisningen - exempel på aktuell matematikdidaktisk forskning
Matematikens roll i samhället: | |
Uppsats | 2.0poäng |
Tentamen | 6.0poäng |
Praktik | 2.0poäng |
LITTERATUR Algebra för alla, Nämnaren TEMA, Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet, 1997 Anderberg B, Matematikmetodik i grundskolan 1&2, Bengt Anderberg läromedel, 1992 Dahl K, Den fantastiska matematiken. Fischer & Co, 1991 Kommentar till grundskolans kursplan och betygskriterier I matematik, Skolverket 1997 Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna : Lpo 94 : Lpf 94, Utbildningsdep. 1994 Matematik - ett kommunikationsämne, Nämnaren TEMA, Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet, 1996 Matematik - ett kärnämne, Nämnaren TEMA, Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet, 1995 Unenge J, Sanddahl A, Lära matematik, Studentlitteratur, 1994 En samling artiklar med matematikdidaktiskt innehåll tillkommer. ÖVRIGT Program: Gr utb 4-9 ma/no |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |