Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Matematik

MAM069 Linjära system 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Matematik/Tillämpad matematik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
D2/E2 / Lp I
I2 / Lp I
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
R Näslund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 1997-02-17 att gälla från H97.

FÖRKUNSKAPSKRAV


MÅL
Kursen avser att ge förståelse för och färdighet att använda några matematiska metoder som behövs för behandling av problem inom speciellt reglerteknik och signalanalys.


INNEHÅLL
Laplacetransformen:
Definition, räkneregler, inverstransformering med tabell, lösning av linjära differentialekvationer med konstanta koefficienter, begynnelse- och slutvärdessatsen.
System:
Systemegenskaper, insignal- och utsignalrelationer, generaliserade funktioner, impulssvar, överförings- och frekvensfunktion, faltning.
System av linjära differentialekvationer med konstanta koefficienter.
Tillståndsmodeller, matrismetoder, lösning genom diagonalisering, stabilitet, stationär och transient lösning, exponentialmatris.
Tillämpningar på mekaniska och elektriska system


UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner och föreläsningar.


EXAMINATION
Skriftlig tentamen. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".

KURSENS BETYGSKALA: 3, 4, 5

MOMENT/PROV
Tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
Spanne: Lineära system. KFS i Lund, 1995 eller senare.
Spanne: Övningar i linjära system. KFS i Lund, 1995 eller senare.
Daho: Kompendium i Laplacetransform. Linus och Linnea, Linköping, 1994 eller senare.
Stenciler på kompletterande delar


ÖVRIGT
Rekommenderade förkunskaper: Matematikkursen för årskurs ett.

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16