ÄMNE (enl SCB) Fysisk planering
PROGRAM/TIDSPERIOD S4, S5 / Lp I
SPRÅK: Engelska
EXAMINATOR
Ulf Ranhagen Adj prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 1998-02-19 att gälla från H98.
FÖRKUNSKAPSKRAV
SBT010
MÅL
Kursen ska ge kunskaper och insikter i utvecklingstendenser, teorier och metoder som tillämpas i fysisk planering med tyngdpunkt på översiktlig och strategisk, fysisk planering
Efter genomgången kurs ska studenten ha tillägnat sig synsätt ,angreppssätt och redovisningsformer ifråga om komplexa planeringsuppgifter.
INNEHÅLL
Historik. Kort stadsbyggnadshistorik under de senaste århundradena. Kritiska betraktelser över den fysiska planeringens former och resultat under 1990-talet.
Det nuvarande planeringssystemet. Olika formella och informella planeringsinstrument i dagens planering. Exempel från olika regioner och kommuner i Sverige. Planeringsprocessen- samrådsförfarande och medborgarinflytande.
Metodik för fysisk planering. Iterativa och dynamiska kontra linjära/statiska planeringsmodeller. Arbetssteg i fysisk planering: Förutsättningsanalys, program/målformulering, alternativ/scenarier/visioner, alternativvärdering, presentation/visualisering.
Fysisk planering för ett uthålligt samhälle. Exempel på metoder och lösningar för att integrera sociala och ekologiska aspekter i planeringen: SMB, SKA, SKE, É
Strategisk planering av en stadsdel/ett område - projektarbete
Att i en stadsdel i regionen analysera problem, formulera mål samt skissera och värdera alternativa framtida utvecklingsmöjligheter.En stadsdel kommer att väljas där det är aktuellt att integrera/samlokalisera arbete boende, service m fl funktioner.Uppgiften kommer att väljas för att möjliggöra samordning med parallellt pågående kurs inom institutionern för arbetsvetenskap som rör industriplanering för enstaka företag.
UNDERVISNING
Teoriavsnitten ska ge de baskunskaper som erfordras för att studenten ska kunna ta sig an kursens huvuduppgift som gäller strategisk planering för förnyelse på stadsdels- och områdesnivå. Uppgiften genomförs som ett projektarbete i grupp, en seminarieuppgift samt en kontrollskrivning på litteratur.
EXAMINATION
Kursens betygsskala 3-5 på ovanstående uppgifter. Det sammanlagda betyget utgör en sammanvägning av resultatet på de tre uppgifterna.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5
MOMENT/PROV
|