Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Institutionen i Skellefteå

ISI605 Marknadsföring A I 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Fonetik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
/ Lp III-IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1998-02-19 att gälla från HT98.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall:
- ha kunskap om grundläggande marknadsföringsbegrepp
- ha förståelse för marknadsföringens samhälleliga betydelse
- ha kunskap om olika köparkategoriers inköpsbeteende
- ha kunskap om hur ett företag samlar in information om sin marknad
- ha förståelse för faktorer av betydelse för val av konkurrensmedel
- ha förståelse för vad som karaktäriserar olika typer av marknadsföring
- ha grundläggande insikter i marknadsföring

INNEHÅLL
Moment 1, Grundläggande marknadsföring, 5 poäng
Under detta moment behandlas det svenska marknadsföringssystemet samt ämnet marknadsföring ur samhällets, företagets och konsumentens perspektiv. Tyngdpunkten ligger på traditionell marknadsföring, men såväl industriell marknadsföring som tjänstemarknadsföring kommer också att beröras.
Moment 2, Gruppövningar, 2 poäng
Under detta moment sker arbetet i grupp. Grupperna kommer att studera självvalda organisationer för att sedan relatera de teoretiska kunskaperna till den empiriska verkligheten.
Moment 3, Uppsats, 3 poäng
Under detta moment skall en mindre uppsats författas för att sedan fösvaras på ett seminarium. Den studerande väljer i samråd med handledaren ett ämne. För uppsatsens teoretiska anknytning förväntas studenten utnyttja såväl kurslitteratur som annan litteratur.



UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier.

EXAMINATION
Skriflig tentamen, obligatoriska grupparbeten, inlämningsuppgifter och seminariedeltagande samt en mindre uppsats som skall försvaras på seminarium. Vid skrifllig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Samtliga i kursen ingående moment måste vara godkända innan betyg för hela kursen utdelas. Vid betygsättningen gäller i princip tentamensresultatet, men i gränsfall har examinator rätt att beakta kvaliteten på projektarbetet.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Uppsats 3.0poäng
Gruppövningar 2.0poäng
Tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Kotler, P. m fl (senaste uppl). Principles of Marketing.The European Edition. Prentice Hall. New Jersey,
Grönroos, Christian. (1996). Marknadsföring i tjänsteföretag. Liber-Hermods
Flodhammar, Å. m fl (senaste upplagan). Industriell marknadsföring. Liber Ekonomi.
Tufvesson, Ingemar. (1995). Varuhandeln. Liber-Hermods
Kompendium från Institutionen.

Referenslitteratur
Backman, J. (senaste upplagan). Att skriva och läsa vetenskapliga rapporter. Studentlitteratur.
Svenska språknämnden (1991). Svenska skrivregler. Almqvist & Wiksell.
Feurst, O. & Flodhammar, Å. (1995). Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring. Liber-Hermods.



Kontaktperson: Lars Nordén

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16