ÄMNE (enl SCB)
Maskinteknik
NIVÅ/DJUP
D M
PROGRAM/TIDSPERIOD
M4 / Lp I
/ Lp II
/ Lp III
/ Lp IV
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
E Höglund Prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för Maskinteknik 1996-01-15 att gälla från H96.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Alla kärnkurser Maskinteknik.
MÅL
Som övergripande mål för kursen gäller att kursdeltagaren ska kunna tillämpa och integrera förvärvade kunskaper och behärska arbetsmomenten i kedjan från behov till produkt och känna sig redo för ett konstruktörsjobb i industrin.
Kursen är indelad i olika moment enligt rubrikerna nedan. Målen för de olika obligatoriska delmomenten framgår under respektive rubrik.
- Projektplanering och ledarskap
Kursen ska ge kunskap om grupparbetets metodik och hur man arbetar som projektledare. Den ska också ge kunskap om metoder för projektplanering och administration, främst dokumentation, samt ge kunskaper om hur konstruktionsprojekt bedrivs i industrin.
- Industriell Design
Kursen skall ge grundläggande kunskaper om den teoribildning, historia samt de begrepp som styr industriell design. Kursen skall förmedla baskunskaper för produktutformning med hänsyn till funktion, form och marknad samt kunskaper om datorstöd i designprocessen.
- Konstruktiv utformning
Syftet är att ge kursdeltagarna kunskap om hur produkter bör utformas ur konstruktionsteknisk synvinkel, för att på bästa sätt motsvara uppställda förväntningar.
- Systematisk problemlösning
Målet är att ge kursdeltagarna kunskap och färdighet att inom en begränsad tids- och kostnadsram, generera optimala lösningsförslag på konstruktionsproblem av skilda slag. Kursen tillför studenterna ett systematiskt konstruktionstänkande samt beskriver även hur konstruktionsarbete bedrivs i industirn.
- Datorstödd modellering inom maskinkonstruktion
Kursen ska ge kunskaper om datorbaserad konstruktion och beräkning för tillämpning vid lagbaserad produktutveckling.
- Projekt
Kursdeltagaren ska kunna tillämpa och integrera förvärvade kunskaper, söka och tillgodogöra sig ny information, använda moderna datorbaserade hjälpmedel, arbeta i grupp och förstå grupparbetets metodik, utforma muntliga redovisningar och skriftlig dokumentation samt behärska arbetsmomenten i kedjan från behov till produkt.
INNEHÅLL
- Projektplanering och ledarskap
Metodik för grupparbete, rollfördelning, ansvarsfördelning och projektledarskap. Projektplanering och administration. Konstruktionsprojekt i industrin.
- Industriell design
Begreppsbildning och historik. Design, formgivning. Produkt och företagsprofilering. Framgångsfaktorer och framgångsväg. Design management. Grafisk formgivning. Datorstödd industriell design, CAID.
- Konstruktiv utformning
Grundläggande konstruktionsregler. Konstruktion med avseende på detaljproduktion och montering. Mekanismer och finmekanik. Modulkonstruktion. Allmänna konstruktionstips. Detaljkonstruktionsmetodik. ISO 9000.
- Systematisk problemlösning
Historik och grunder. Problemkartläggning. Krav och önskemålspecifikation. Abstraktion och systematisk breddning. Funktionsstruktur. Idématris. Grundläggande idegenereringsmetoder. Subkombinationsprincipen. Urvalsprincipen. Önskemålgraderingsmetoden. Svagpunktsanalys. Praktikexempel.
- Datorstödd modellering inom maskinkonstruktion
Förståelse av solidmodellering och solidmodellens egenskaper - t.ex. parametrisering, historieträd och modifiering, är väsentliga delar i kursen. Sammanställning (assemblering) av delar till produkter och datahantering (data management) övas speciellt i samband med träning av lagarbete.
- Projekt
Teknologerna arbetar i grupper med framtagning av en produkt. Arbetet omfattar samtliga stadier från idéskiss till färdig prototyp. Arbetet redovisas muntligt samt i en teknisk rapport.
UNDERVISNING
Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, gruppövningar och handledning. Undervisningen i momentet projektarbete avser att ge stöd och struktur åt teknologens eget inhämtande av kunskap. Vidare ingår tillfällen till färdighetsträning.
EXAMINATION
Det genomförda projektarbetet presenteras i form av en skriven rapport och en muntlig föredragning. Examination sker på tre olika nivåer. Stor grupp c:a 8-15 teknologer, t ex slutrapporten, arbetsgrupp c:a 2-4 teknologer vid skriftliga lägesrapporter samt enskilt som teknolog vid muntlig presentation.
Examinationen i de andra momenten är tentamen, seminarie- och inlämningsuppgifter. Slutbetyg ges med ledning av resultat från de olika momenten.
KURSENS BETYGSKALA: 3, 4, 5
MOMENT/PROV