Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Arbetsvetenskap

ARP302 Psykologi C 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Psykologi

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Bet.vet. åk2 / vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
L-Å Lindberg Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd avinstitutionen för arbetsvetensdkap 980525

FÖRKUNSKAPSKRAV
Förkunskaper: Genomgången kurs psykologi A och B 20 poäng med betyget godkänd. Genomgången vetenskaplig bastermin 20 poäng.

MÅL
Kursens mål är att ge kunskaper om människan som social, kognitiv och biologisk varelse. Klassiska psykologiska problemställningar liksom aktuell psykologisk forskning behandlas. Kursen framhäver sambanden mellan teori och praktik liksom mellan olika psykologiska tillämpningsområden. Kursen skall därtill ge grundläggande kunskaper om och färdigheter i användningen av det vetenskapliga arbetssättet och ge förtrogenhet med psykologisk undersökningsmetodik.

INNEHÅLL
Moment 1: Metod 2 poäng En genomgång av de teoretiska och metodiska förutsättningarna för empiriska undersökningar. Examinationen består i att de studerande producerar en forskningsplan för uppsatsen där problemformulering, syfte och tillvägagångssätt vid datainsamling redovisas. Momentet ges på 1/4-fart och löper under halva terminen. Moment 2: Kvalitativ metod 4 poäng Genom momentet "kvalitativ metod" förvärvars grundläggande kunskaper i planering, genomförande och utvärdering av undersökningar, där det huvudsakliga dataunderlaget består av skriven text, såsom fältnoteringar eller utskrivna intervjuprotokoll. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier som inleds med två veckor hel-farts studier och därefter på 1/2-fart. Momentet examineras genom individuellt skriftligt prov. Moment 3: Multivariata analysmetoder 4 poäng Momentet inleds med en kort genomgång av faktoriell försöksplanering och multipel regressionsanalys. Tyngdpunkten i kursen läggs dock vid metoderna Principal-komponent-analys (PCA)och Partiell-minsta-kvadrat-metoden (PLS) metoden. Kursen baseras på genomgång av exempel och lösning av egna problem med hjälp av datorprogrammet SIMCA 3.01, som finns tillgängligt för student användare. Moment 4: Självständigt arbete, 10 poäng Ett självständigt empiriskt arbete genomförs. Träning i undersökningsplanering, genomförande av undersökning, dataanalys och utvärdering av resultat samt rapportering. De studerande skall genomföra en opposition på minst ett självständigt arbete.

UNDERVISNING


EXAMINATION

KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

LITTERATUR
Moment 1: Kompendium tillhandahålls av institutionen. Moment 2: Miles,M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Moment 3: Kurslitteratur blir utdrag ur följande böcker: (1) Box, Hunter & Hunter: Statistics for Experimenters, (2) Agnar Höskuldsson: Prediction Methods in Science and Technology, (3)Harald Martens & Tormod Naes: Multivariate Calibration och (4) Manual till SIMCA 3.01. Moment 4: Litteratur väljs i samråd med handledare

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-27