Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Arbetsvetenskap

ARP305 Statistik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Statistik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Utb.prog. psyk / vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lennart Sandberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap 1997-02-12 gäller från VT 97

FÖRKUNSKAPSKRAV
Antagen till utbildningsrprogrammet för psykologi

MÅL
Kursen syftar till att ge kunskaper i deskriptiv och analytisk satistik, ge förståelse för experiment och undersöksplanering samt förmåga till kritisk bedömning av data.
Vid kursens slut skall den studerande:
kunna visa att han eller hon har tillägnat sig statistikt tänkande,
kunna redovisa sin förståelse för variationer och för vikten av att kunna ta hänsyn till den med statistiska resonemang,
kunna tillämpa statistiska metoder, särskildt sådana med anknytning till psykologiska och beteendevetenskapliga frågeställningar, för insamling, bearbetning och analys av datamaterial,
kunna använda statistisk programvara på dator i samband med bearbetning,analys och presentation av statistiskt undersökningsmaterial,
kunna både muntligt och skriftligt redovisa och resultat och analyser av egna som andras undersökningar.

INNEHÅLL
Utifrån psykologiska frågeställningar belysa statistikens användningsområden. Kursen ska ge den enskilde förmåga att bedöma statistiska resonemang och undersökningar genom att kritiskt granska sättet att presentera och analysera undersökningsresultatet. Stor vikt läggs vid kritisk granskning genom hela kursen. En större tillämpningsuppgift, som innebär att planera, genomföra och utvärdera en psykologisk undersökning ingår. Datorn används som naturligt hjälpmedel under hela kursen.

Moment 1
Under detta moment tas upp olika sätt att sammanställa, beskriva och analysera ett statistiskt datamaterial. Olika central- och spridningsmått, analys av olika samband studeras. Vidare så tas även sannolikhet och normalfördelning upp. Två fall av statistisk slutledning; estimation och hypotesprövning, kommer att tas upp, samt icke-parametriska test. SPSS för Windows kommer att användas för olika beräkningar fortlöpande under hela kursen.

Moment 2
Under detta moment tas olika problem upp som man stöter på vid insamling, beskrivning och analys av data från psykologiska undersökningar. Olika typer av mätfel och bortfall samt parametriska metoder kommer att behandlas. En psykologisk undersökning genomförs.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, dataövningar och handledning. I kursen ingår obligatoriska tillämpningsuppgifter. Tillämpningsuppgifterna redovisas individuellt eller i grupp.

EXAMINATION
Examination sker i form av skriftlig tentamen efter avslutat moment samt inlämning av obligatoriska tillämpningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt. Genomgången kurs bedöms med betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. För godkänd på hela kursen krävs godkänd tentamen och de obligatoriska tillämpningsuppgifterna, samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar. För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på den skriftliga tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Tillämpningsuppgift mom 2 3.0poäng
Tentamen mom 2 - Statistisk inferens 2.0poäng
Tillämpningsuppgift mom1 1.0poäng
Tentamen mom 1 - Statistik 4.0poäng

LITTERATUR
Graziano, A. M., Raulin, M. L. Research methods. A process of Inquiry. Harper Collins publishers New York. ISBN 0-673-98041-3. Valda delar.
Körners, S. & Wahlgren, L. (1998) Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Stencilerat material tillkommer. (tillhandahålls av institutionen)

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16