Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Arbetsvetenskap

ARP302 Psykologi C 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Psykologi

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Utb.prog Psyk / vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
L-Å Lindberg Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd avinstitutionen för arbetsvetensdkap 980525

FÖRKUNSKAPSKRAV
Förkunskaper: Genomgången kurs psykologi A och B 20 poäng med betyget godkänd. Genomgången vetenskaplig bastermin 20 poäng.

MÅL
Kursens mål är att ge kunskaper om människan som social, kognitiv och biologisk varelse. Klassiska psykologiska problemställningar liksom aktuell psykologisk forskning behandlas. Kursen framhäver sambanden mellan teori och praktik liksom mellan olika psykologiska tillämpningsområden. Kursen skall därtill ge grundläggande kunskaper om och färdigheter i användningen av det vetenskapliga arbetssättet och ge förtrogenhet med psykologisk undersökningsmetodik.

INNEHÅLL
Moment 1: Metod 2 poäng
En genomgång av de teoretiska och metodiska förutsättningarna för empiriska undersökningar.
Examinationen består i att de studerande producerar en forskningsplan för uppsatsen där problemformulering, syfte och tillvägagångssätt vid datainsamling redovisas. Momentet ges på 1/4-fart och löper under halva terminen.

Moment 2: Kvalitativ metod 4 poäng
Genom momentet "kvalitativ metod" förvärvas grundläggande kunskaper i planering, genomförande och utvärdering av undersökningar, där det huvudsakliga dataunderlaget består av skriven text, såsom fältnoteringar eller utskrivna intervjuprotokoll. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier som inleds med två veckor hel-farts studier och därefter på 1/2-fart. Momentet examineras genom individuellt skriftligt prov.

Moment 3: Multivariata analysmetoder 4 poäng
Momentet inleds med en kort genomgång av faktoriell försöksplanering och multipel regressionsanalys. Tyngdpunkten i kursen läggs dock vid metoderna Principal-komponent-analys (PCA)och Partiell-minsta-kvadrat-metoden (PLS) metoden. Kursen baseras på genomgång av exempel och lösning av egna problem med hjälp av datorprogrammet SIMCA 3.01, som finns tillgängligt för student användare.

Moment 4: Självständigt arbete, 10 poäng
Ett självständigt empiriskt arbete genomförs. Träning i undersökningsplanering, genomförande av undersökning, dataanalys och utvärdering av resultat samt rapportering. De studerande skall genomföra en opposition på minst ett självständigt arbete.



UNDERVISNING
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarieövningar, laborationer och handledning. Kursen är i stor utsträckning baserad på färdighetstränande moment där de studerande utifrån sina teoretiska och metodiska kunskaper har att under handledning planera studier, samla in data och bearbeta och rapportera dessa. Obligatoriskt deltagande i laborationer och seminarieövningar.

EXAMINATION
Examination på metod genom presentation av forskningsplan. Individuell skriftlig kunskapskontroll på kvalitativ metod i form av hemskrivning. Multivariat analys examnieras genom tillämpnigsuppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV
Självständigt arbete 10.0poäng
Multivariata analysmetoder 4.0poäng
Kvalitativ metod - Tentamen 4.0poäng
Metod 2.0poäng

LITTERATUR
Moment 1: Kompendium tillhandahålls av institutionen.
Moment 2: Miles,M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage (Valda delar)
Moment 3: Kurslitteratur blir utdrag ur följande böcker: (1) Box, Hunter & Hunter: Statistics for Experimenters, (Kapitel 9-14) (2) Harald Martens & Tormod Naes: Multivariate Calibration (Kapitel 3-4) och (4) Manual till SIMCA 7.0 (Stencil tillhandahålls av institutionen).
Moment 4: Litteratur väljs i samråd med handledare


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16