|
|
|
|
ARG002 Funktion och form 4.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Industridesign NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD R åk 5 / Lp II SPRÅK: Engelska/Svenska EXAMINATOR Dennis Pettersson Prof FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap1996-03-25 gäller från HT 96 FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet MÅL Kursen avser att ge en orientering om industriell design samt baskunskaper för produktutformning med hänsyn till funktion och form. INNEHÅLL Introduktion och designhistoria 4%. Föreläsning om uppkomst, relationer och andra produktutvecklare, en historik samt en diskussion. Ett svep genom industrins teknikhistoria med exempel på typiska eller banbryt-ande produkter. Att visa på kopplingar mellan tillgänglig teknik, tidens tankar och ideal och brukstingens design. Begrepp och termer 4%. En genomgång av ämnesområdets terminologi för att göra kursdeltagarna familjära med begreppen i kursen samt i kurslitteraturen. Produktutveckling 10%. Något om företaget, olika ansvarsområden eller funktioner i ett tillverkande och säljande företag. Företagens produktutveckling samt något om behovstillfredsställelse (sett ur produktsynpunkt). Industridesign och jämförelser 4%. Momentet avser att bringa reda i olika skapande arbetsuppgifter för att inte riskera sammanblandning och begreppsförvirring kring designarbete. Likheter men även avgörande skillnader redovisas avseende mål med verksamheterna. De skilda kunskapsfälten jämförs. Produktframtagningsprocessen 12%. Att göra eleverna bekanta med de teorier och modeller som finns på "produktframtagningsprocesser", att visa arbetssteg och faser i utvecklingsarbetet. Designmetodik 32%. o Kreativitet -Relevanta faktorer, kreativa hinder, skaparförmågans beståndsdelar och olika stadier i skapandet o Kreativa arbetssätt o Systematisk problemlösning, problembehandling, begrepp och arbetssteg Formgivning 24%. o Formgivningens mål o Specifika uttryck som framgångsväg o Formgivningselementen, färg o Produkt- och företagsprofilering Presentationsteknik 6%. Momentet avser att ge elementär kunskap om kommunikationsteori samt ge praktiska handledningar till hur man överför kunskap och budskap till andra aktörer i produktutvecklingen. Design management 4%. Momentet tar upp den aktuella diskussionen om designfunktionen i företaget. UNDERVISNING Undervisningen bedrivs i lektionsform med inslag av laborativa övningar.
| |
Tentamen - funktion och form | 4.0poäng |
LITTERATUR Hamrin Å, Nyberg M: Kompendium i Funktion och form, HLu 1993. |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |