Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Arbetsvetenskap

ARD001 Ergonomi och design 6.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
IDi / Lp III-IV

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Walter Ruth Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av inst för arbetsvetenskap 1998-02-17

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
Kursen ä r en praktiskt inriktad kurs i ergonomi avsedd att utgöra den bas som behövs för att utveckla produkter anpassade till människans förutsättningar. Dels i en snävare bemärkelse gällande användningen av produkten, dels i en vidare bemärkelse avseende effekter på tredje person, samhälle och miljö av produktens utveckling, tillverkning, hantering, marknadsföring och distribution, användning och avveckling (återvinning eller destruktion).



INNEHÅLL
1.Ergonomisk designmetodik: Människor som aktörer vid utveckling, tillverkning, användning och avveckling av industriprodukter.
*Ergonomibegreppet
*Design- och produktutvecklingsprocessen, intressenter och inflytande
*Verksamhetsanalys, verksamhetsteori och aktörnätverksteori, situationshantering, funktionsanalys
*Systemergonomiska aspekter på produktutveckling och tillverkning. Produktionssystem, marknadsföring, förpackning, distribution. Människa-maskininteraktion.
*Olycksfalls- och riskanalys. Metoder för analys och förebyggande av designrelaterade olycksfalls- och skaderisker i samband med produkters tillverkning, användning och avveckling,
*Informationsergonomiska aspekter på produktdesign, bruksanvisningar och marknadsföring,
*Produktergonomi. Brukaren som användare av produkten,
*Kretsloppsergonomi och livscykelanalys. Designaspekter på återvinning eller destruktion av produkten och dess förpackning samt spill från tillverkning, marknadsföring, transport, och användning,
*Produktdesignrelaterad lagstiftning och regler

2.Grundläggande designrelaterad ergonomi och arbetsvetenskap: Människans förutsättningar som aktör i samspelet människa - produkt - miljö
*Arbetsfysiologi och belastningsergonomi. Andnings- och cirkulationsorganen. Skelett, leder och muskler. Energiomsättning. Biologisk variation och funktionshinder. Belastningspåverkan på andning, cirkulation och energiomsättning, skelett, leder och muskler. Tillämpad antropometri. Statiska och dynamiska data, kroppsställningar, räckvidder, stående och sittande arbete, manuella lyft, utformning av handhållna verktyg och handtag, mm,

*Synergonomi. Människans synsinne. Synergonomisk bedömningsmetodik och mätteknik. Analys av synkrävande verksamhet. Färgseende. Perceptionspsykologi och informationsergonomi. Belysningsteknik, ljuskällor, armaturer. Designrelaterade synergonomiska krav på produkt- och miljö utformning, färgsättning, ljusförhållanden, belysningssystem, siktförhållanden, informationsdon, manöverdon och panelutformning, fö rararbetsplatser mm,
*Termiskt klimat. Människans värmebalans, kroppens värmereglering, beklädnad. Lufttemperatur, luftfuktighet, lufthastighet. På verkan av varma och kalla miljöer. Komfortklimat
*Akustik. Ljud och buller, fysikaliska grunder och begrepp. Ljudets inverkan på människan. Mätmetoder, bullerbekämpning.
*Vibrationer. Effekter på människan. Helkroppsvibrationer, vibrationer från handhållna verktyg. Normer och föreskrifter. Förebyggande åtgärder,
*Elektromagnetisk strålning. Effekter på människan. Optisk strålning, radiofrekvent strålning. Joniserande strålning. Strålskydd,
*Kemiska hälsorisker. På verkan i människokroppen av främmande ämnen. Översikt över ämnen och hälsoeffekter. Elimination av kemiska hälsorisker. Regler och hygieniska gränsvärden)
*Psykosociala ergonomifaktorer? Produktdesignens samband med arbetsorganisation och arbetsinnehåll, variation/monotoni, psykisk stimulans/belastning, human interaktion, social samverkan/isolering, lärande och kompetensutveckling

3.Tillämpad designergonomi: Arbetsmodeller och verktyg för ergonomisk produktutveckling, designkommunikation, funktions- och verksamhetsstudier, dokumentation och analys, real och digital simulering mm
*Designkommunikation. Visualisering och intervjuteknik, framställning av principbilder, skisser och skissmodeller för visualisering. Framställning av diskussionsmodeller.
*Modellteknik vid kliniker. Funktionsmodeller, framställning av viktmodeller, volymmodeller och packningsmodeller
*Real simulering, mock-ups. För hanteringsstudier. För räckvidds-, sikt- och manövreringsstudier. För kraftstudier, friktionsstudier och miljöstudier.

*Digitala modeller. För visualisering och visuella miljöstudier. För rörelse-, volym- och tyngdpunktsstudier.För simuleringar och FEM-beräkningar.För rapid prototyping, FFF-modeller.
*Dokumentation och analys. Med hjä lp av stillbilder, användning av kamera. Med hjälp av film, användning av videokameror.
*Datorsimulering. Användning av datorprogram för ergonomisk simulering av krafter, räckvidd, sikt mm. PC- och UNIX-program.
*Användning av ergonomiska riktlinjer. För byggande av funktionsmodeller. För uppmätning av befintliga konstruktioner, produkter och miljöer.


UNDERVISNING
Lektioner, övningsuppgifter, laborationer, grupparbeten, litteraturstudier. Undervisningen bygger till stora delar på proiblembaserad inlärning som kräver studentens aktiva självverksamhet, enskilt och i grupp.

EXAMINATION
Kursen examineras utan tentamen.
Obligatorisk närvaro på lektioner och genomgångar samt schemalagda övningar, laborationer och grupparbeten. Vid skäligt behov av frånvaro tas i god tid kontakt med examinator som ger anvisning om hur frånvaron ska kompenseras genom arbetsuppgift eller liknande. Vid frånvaro p g a sjukdom eller annat laga förfall tas motsvarande kontakt vid återkomst.
Genomförande av övningsuppgifter enskilt och i grupp
Inlämningsuppgifter
Muntliga och/eller visuella presentationer
Genomförande av laborationer


KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5

MOMENT/PROV
Inlämningsuppgifter/muntliga presentationer/laborationer 6.0poäng

LITTERATUR
Arbete-Människa-Teknik, Arbetarskyddsnämnden, ISBN91-7522-414-3
Ergonomisk designmetodik, texter och material sammanställt av Walter Ruth, utdelas i samband med undervisning.
Div handböcker och föreskrifter mm som tillhandahålls i samband med övningsuppgifter mm


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16