|
|
|
|
ABI052 Projekt och arbetsledning 4.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Väg- och vattenbyggnad NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Pi 1 / Lp IV SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Jan Borgbrant Prof FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad. FÖRKUNSKAPSKRAV Inga. MÅL Kursens mål är - att ge grundläggande begrepp i projektledning inom byggsektorn och övning i att planera och genomföra projekt. - att ge grundläggande begrepp i arbetsledning och personligt ledarskap samt belysa grupprocesser. INNEHÅLL Projektformer inom byggsektorn. Tekniska och administrativa projekts mål, planering, styrning och uppföljning. Kritiska faktorer i projekt: intressenter, aktörer, tid, kostnader, kvalitet och risk. Projektledningens dynamik: mål, ansvar, motivation, gruppbildning och kommunikation. Lärande organisation och erfarenhetsåterföring. UNDERVISNING Undervisningen fokuserar centrala begrepp och definitioner. Övningsuppgifter genomförs som tränar färdigheter i projektplanering och genomförande. Samverkansövningar och kommunikation tränas i laborativa moment. Redovisningar av arbetsuppgifterna redovisas både muntligt och skriftligt. Undervisningsmomenten förbereds med teoretiska studier. De studerande har möjlighet till fördjupning inom enskilda moment. Förberedelsearbetet inför vissa kursmoment sker i form av gruppuppgifter. EXAMINATION Muntlig och skriftlig redovisning av övningsuppgifter och tentamen. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Övningsuppgifter | 2.0poäng |
Tentamen | 2.0poäng |
LITTERATUR (1) Projektledning inom byggsektorn Helhetssyn och specialistkompetens, Borgbrant, J. Realism och Arkitektur, Arkitekturmuseet årsbok, 1994. Byggherren i fokus, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, 1997. Engvall, M. Jakten på det effektiva projektet, Nerenius, 1995. Fernström, G. Ett epokskifte - samverkan för framgång i bygg- och fastighetsbranchen, Byggförlaget, 1996. Jirby, S. Ledarskap för kvalitet och produktivitet, AMU-gruppen, SALF, M-gruppen. Skoog, U. Proffs i projekt - skapa framgång och lönsamhet i riskfyllda leveranser, Projektförlaget, 1993. (2) Arbetsledning och personligt ledarskap. Björkegren, D. Hur organisationer lär, Studentlitteratur, 1989. Borgbrant, J. Lärande som framgångsfaktor, Lär om hus, Arkitekturmuseet årsbok, 1993. Franzén, H. Ledarskap genom ledningskvalitet, Studentlitteratur, 1996. Senge, M.P. Den femte diciplinen - Den lärande organisationens konst, Nerenius & Santérus förlag, 1995. Their, S. Det pedagogiska ledarskapet, Mermerus, 1994. Machiavelli, N., Fursten. Natur och Kultur 1987. Norberg, L. Känn dig som ledare, Timbro/affärsledaren, 1986. Kontaktperson: Jan Borgbrant |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |