Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Väg- och vattenbyggnad

ABI052 Projekt och arbetsledning 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Väg- och vattenbyggnad

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Pi 1 / Lp IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Jan Borgbrant Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Inga.

MÅL
Kursens mål är
- att ge grundläggande begrepp i projektledning inom byggsektorn och övning i att planera och genomföra projekt.
- att ge grundläggande begrepp i arbetsledning och personligt ledarskap samt belysa grupprocesser.

INNEHÅLL
Projektformer inom byggsektorn.
Tekniska och administrativa projekts mål, planering, styrning och uppföljning.
Kritiska faktorer i projekt: intressenter, aktörer, tid, kostnader, kvalitet och risk.
Projektledningens dynamik: mål, ansvar, motivation, gruppbildning och kommunikation.
Lärande organisation och erfarenhetsåterföring.

UNDERVISNING
Undervisningen fokuserar centrala begrepp och definitioner. Övningsuppgifter genomförs som tränar färdigheter i projektplanering och genomförande. Samverkansövningar och kommunikation tränas i laborativa moment. Redovisningar av arbetsuppgifterna redovisas både muntligt och skriftligt. Undervisningsmomenten förbereds med teoretiska studier. De studerande har möjlighet till fördjupning inom enskilda moment. Förberedelsearbetet inför vissa kursmoment sker i form av gruppuppgifter.

EXAMINATION
Muntlig och skriftlig redovisning av övningsuppgifter och tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Övningsuppgifter 2.0poäng
Tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
(1) Projektledning inom byggsektorn
Helhetssyn och specialistkompetens, Borgbrant, J. Realism och Arkitektur, Arkitekturmuseet årsbok, 1994.
Byggherren i fokus, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, 1997.
Engvall, M. Jakten på det effektiva projektet, Nerenius, 1995.
Fernström, G. Ett epokskifte - samverkan för framgång i bygg- och fastighetsbranchen, Byggförlaget, 1996.
Jirby, S. Ledarskap för kvalitet och produktivitet, AMU-gruppen, SALF, M-gruppen.
Skoog, U. Proffs i projekt - skapa framgång och lönsamhet i riskfyllda leveranser, Projektförlaget, 1993.

(2) Arbetsledning och personligt ledarskap.
Björkegren, D. Hur organisationer lär, Studentlitteratur, 1989.
Borgbrant, J. Lärande som framgångsfaktor, Lär om hus, Arkitekturmuseet årsbok, 1993.
Franzén, H. Ledarskap genom ledningskvalitet, Studentlitteratur, 1996.
Senge, M.P. Den femte diciplinen - Den lärande organisationens konst, Nerenius & Santérus förlag, 1995.
Their, S. Det pedagogiska ledarskapet, Mermerus, 1994.
Machiavelli, N., Fursten. Natur och Kultur 1987.
Norberg, L. Känn dig som ledare, Timbro/affärsledaren, 1986.


Kontaktperson: Jan Borgbrant


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16