Svenska Studiehandboken kurser
Systemteknik
SMD006 Reaktiv programmering 4.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Datateknik
Nivå/Djup
C/41-60 (K Kandidat)
Program/Tidsperiod
D3, I3D / Lp III
/
SPRÅK: Engelska/Svenska
EXAMINATOR
M Sundström Doktorand
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för systemteknik 1995-05-29 att gälla från HT95.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Imperativ programmering.
MÅL
Kursens mål är att ge färdigheter i att utveckla reaktiva system i högnivåspråk, att ge förståelse för olika modeller för synkronisering och datautbyte mellan parallella processer samt att ge kunskap om realtidssystems egenskaper och konstruktion.
INNEHÅLL
Kursen behandlar utveckling av programvara för reaktiva system och realtidssystem. Vid utvecklingen eftersträvas en objektinriktad design, baserad på datatyper och jämlöpande processer. Grundläggande modeller för synkronisering och datautbyte mellan processer behandlas. Utformning av drivrutiner och avbrottsrutiner i högnivåspråk behandlas. Laborationer utförs i en utvecklingsmiljö som tillhandahåller en meddelandebaserad realtidskärna. Vissa delmoment kan komma att behandlas i form av mindre projekt där eleverna löser problem på egen hand samt presenterar sina resultat skriftligt och/eller muntligt.
UNDERVISNING
Undervisningen består huvudsakligen av lektioner/föreläsningar och obligatoriska laborationer/inlämningsuppgifter.
EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade betyg, skriftliga eller muntliga laborationsredogörelser/
inlämningsuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5
MOMENT/PROV
Laboration 1.6 Poäng
Tentamen 2.4 Poäng
LITTERATUR
Burns A. och Davies G., Concurrent Programming, Addison-Wesley, 1993.
Nordlander J., Kernel Användarmanual, Hlu.
Kompletterande material.
ÖVRIGT
Kursen förutsätter kunskaper motsvarande SMD007, SMD056 eller SMD064.
Last modified: 97-12-03
Further information: Mikael Sundström
Tillbaka till institutions meny